Projekt för rent vatten

• Enligt Världshälsoorganisationen har över en miljard människor brist på tillgång till rent vatten. Utan rent vatten drabbas många av sjukdomar, bland annat av kolera, diarré och tyfus. År 2002 påbörjade Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga ett initiativ för att förbättra hälsan i många samhällen genom att ge dem tillgång till rent vatten.
  • Källan till det rena vattnet beror på området och samhällets behov, men det är ofta brunnar, vattenförvaring, leveranssystem eller vattenreningsverk.
  • Invånarna i samhället tar del i planeringen av och genomförseln av varje projekt och tillhandahåller större delen av arbetskraften till projektet. Representanter i samhället utbildas sedan för att underhålla det installerade systemet.
  • År 2006 genomfördes projekt för rent vatten i 32 länder, vilket gagnade över 1,1 miljoner människor i över 1 000 samhällen. De länder som fick hjälp var Algeriet, Armenien, Burma, Chuuk, Demokratiska republiken Kongo, Dominikanska republiken, Etiopien, Fiji, Filippinerna, Ghana, Indien, Indonesien, Kambodja, Kenya, Kina, Laos, Liberia, Madagaskar, Malaysia, Moçambique, Mongoliet, Namibia, Nepal, Nigeria, Peru, Rumänien, Samoa, Tanzania, Tonga, Uganda, Vanuatu och Vietnam.