Immigration

Som en världsomspännande kyrka ställs Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga inför många komplexa globala frågor och förespråkar breda, grundläggande principer som kan tillämpas världen över. Några viktiga principer som vi står för:

• Vi följer Jesus Kristus genom att älska vår nästa. Frälsaren lärde att vår ”nästa” är alla Guds barn, på alla platser och överallt.
  • Vi ser ett ständigt behov av att stärka familjen. Det är meningen att familjen ska vara tillsammans. Påtvingad separation mellan arbetande föräldrar och deras barn försvagar familjen och skadar samhället.
  • Vi erkänner att varje land har rätten att upprätthålla sina lagar och säkra sina gränser. Varje person är själv ansvarig för att följa lagarna i landet de bor i.
Offentliga ämbetsmän bör skapa och upprätthålla lagar som reflekterar allt vi kan göra för att skapa ett rättvist och omtänksamt samhälle. Sådana lagar skapar den rätta balansen mellan kärleken till vår nästa och sammanhållningen av familjen och upprätthållandet av lagen.*

* Kyrkan utfärdade ett uttalande om immigration den 10 juni 2011 (engelska).