Vittnen om julen – Symboler för Kristus: konsert i Europa firar Kristi födelse

Tolv europeiska artister medverkar under den årliga konserten som sänds den 11 december 2022, kl. 18:00 CET

Vittnen om julen – Symboler för Kristus, en timslång julkonsert med tio framträdanden av populära europeiska artister, presenteras över hela Europa av Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga, den 11 december 2022 kl. 18:00 CET. Programmet fokuserar på traditionella julsymboler, som bland annat stjärnan, granen, bjällrorna, gåvorna och deras koppling till Jesus Kristus.

Äldste Massimo De Feo, ledare för de troende i området Centrala Europa, har sagt: ”Vi inbjuder alla att ta del av den här vackra julkonserten och att dela med sig av den till släkt, vänner och grannar. Den underhåller, gläder hjärtan och är upplyftande. Den påminner oss varsamt om att julens symboler leder oss till kärlek, barmhärtighet och frid och till den främsta källan för dessa dygder – Herren Jesus Kristus.”

Konserten är inspelad på Charles Dickens Museum i London och vid den romerska teatern i Mérida i Spanien, och innehåller framföranden inom flera musikgenrer av tolv europeiska artister: Ruth Lorenzo (Spanien), Herreys (Sverige), Salome Moana (Schweiz), Naura (Spanien), Igor & Vesna Gruppman (Ukraina och Serbien), Alex Sharpe (Irland), Jack och Marta Tyndale (Storbritannien och Spanien) samt Wolfgang och Constanze Gebauer (Tyskland och Österrike). Berättare är Savannah Stevenson (Storbritannien).

Alla artister gav av sin tid och sina talanger till uppsättningen utan att ta betalt, liksom de tio artisterna i ensemblen som ackompanjerade dem. Äldste Hans T. Boom, president för området Europa Nord i kyrkan, har sagt att ”den här unika konserten är en kärleksgåva till hela Europa från hjärtat hos varje artist. Jag tror att tittarna kommer att känna det.”

Programmet är på engelska och kommer att finnas på 31 språk med antingen tolkning med berättarröst eller undertexter, inklusive på albanska, armeniska, bulgariska, danska, estniska, finska, franska, georgianska, grekiska, isländska, italienska, kroatiska, lettiska, litauiska, makedonska, maltesiska, nederländska, norska, polska, portugisiska, rumänska, serbiska, slovakiska, slovenska, spanska, svenska, tjeckiska, turkiska, tyska, ukrainska och ungerska.

Boom tillade: ”Det här är andra året som Jesu Kristi Kyrka i Europa producerar en vacker julkonsert, men den heleuropeiska artistensembeln i årets program är mycket viktig för oss – det här är våra grannar och vänner som delar med sig av sina talanger och sin tro.”

Konsertens format och hur man tittar på den

Konserten spelas in på engelska och visas på 31 språk. Den kommer att finnas tillgänglig via kyrkans officiella kanaler, bland annat: EttLjusFörVärlden.org, områdets webbplats, YouTube och Facebookfrån söndagen den 11 december 2022 kl. 18:00 CET till mitten av januari 2023.

Till programmet finns det aktiviteter för barn och deras familjer på EttLjusFörVärlden.org.

Ytterligare material, bland annat en julkalender för tjänande, affischer, utdelningskort och reklamvideor, kommer snart att finnas på EttLjusFörVärlden.org.