Videobloggar och sociala medier – verktyg som inger hopp

Vanligtvis är det på offentliga platser som missionärerna från Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga hittar människor att undervisa om Jesus Kristus. Men de restriktioner som covid-19 resulterat i har drastiskt förändrat missionärernas sätt att dela med sig av sitt budskap.

Syster Meisenfelder och syster Costa, som är verksamma i Basel i Schweiz i tyska Alpernamissionen, har varit mycket kreativa i sitt sätt att dela med sig av sin kunskap om evangeliet.

”Vi fick ett samtal från missionskontoret och de frågade om vi kunde göra en vlogg. Vi hade ingen aning om vad det skulle resultera i. Kontoret publicerade vår vlogg på Facebook och ’boom’, så blev vi genast kontaktade av fler än tio personer. Det var fantastiskt att människor kontaktade oss, i stället för tvärtom. Vi hade möjligheten att prata med över 40 personer tack vare våra vloggar med WhatsApp som smsverktyg. Vilken välsignelse det har varit att kunna dela med oss av våra vittnesbörd om Jesus Kristus och Gud med de här människorna som vi personligen aldrig hade träffat.  Vi knöt jättefina kontakter”, berättar syster Meisenfelder.

”Till exempel skickade en tjej ett meddelande till oss genom vloggen och berättade för oss om sin osäkerhet och att hon inte kände att hon räckte till i dagens värld. Vi berättade då hur mycket Gud älskar henne och hur värdefull hon är i Guds ögon. De principer vi delade med henne om Jesu Kristi evangelium rörde vid hennes hjärta”, förklarar syster Costa.

1Technology & Missionary Work.jpg
Syster Meisenfelder och syster Costa i tyska Alpernamissionen2020 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.

Äldste Zachariah Qureshi, som verkar i Belgien/Nederländerna-missionen, delar med sig av sin berättelse som började för över ett år sedan när han studerade i Jordanien genom ett program för arabiska språkstudier utomlands.

”Mina vänner och jag lärde känna en kristen flykting från Irak vid namn Ronsoon. Han umgicks med oss hela tiden. Vid ett tillfälle bjöd han till och med hem oss till sina föräldrar på middag. På grund av vissa säkerhetsåtgärder fick eleverna på programmet inte dela med sig av evangeliet med regionens invånare oavsett deras religion.

Vi hoppar raskt fram till den här våren när en missionär i Sverige, som jag träffade på min missionärsutbildning, bad mig dela med mig av mitt vittnesbörd genom ett enkelt inlägg på Facebook. Jag gjorde tacksamt ett kort inlägg på arabiska. Ronsoon var först med att skriva en kommentar! Precis när jag hade ’gillat’ hans kommentar, ringde han upp mig genom Facebook Messenger. Han frågade hur det gick för mig och hur situationen såg ut i Nederländerna.

Han berättade att han sedan sist vi träffades hade bosatt sig i Sydney i Australien. Han gav mig en video-rundtur i sin lägenhet och visade mig alla sina bilder av Jesus och de träkors som hans granne hade snidat åt honom. Jag började berätta för honom om Mormons bok och han frågade mig hur han kunde få tag på ett exemplar.

Häpnadsväckande nog kände jag någon i Sydney som kunde hjälpa till med en hänvisning – äldste Runia, en missionär från vår mission som tillfälligt hade avlösts på grund av coronaviruset. Han bodde nu hos sina föräldrar i Sydney, som var missionsledare i det området.

Det har varit så coolt för mig att se hur säcken har knutits ihop. Till exempel de första studenterna som träffade Ronsoon i Jordanien, mitt inlägg på Facebook på arabiska och sedan äldste Runia som kunde överlämna en Mormons bok till honom i Sydney i Australien. Tack vare alla de här omständigheterna får min vän nu chansen att få veta mer om återställelsen av Jesu Kristi evangelium. Även när vi befinner oss i karantän kan vi göra skillnad från vår lägenhet och dela med oss av Jesu Kristi evangelium till vänner nära och fjärran”, förklarar äldste Qureshi.

2Technology & Missionary Work.png
Äldste Qureshi i Belgien/Nederländerna-missionen2020 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.

Syster Fearn och syster Bollard i Frankrikemissionen Paris märkte att tillvaron i karantän bjöd på unika möjligheter att tjäna och nå ut till människor som annars skulle vara likgiltiga för deras budskap.

”Vi har hittat flera nya personer att undervisa om Jesus Kristus. En av dem – Aziz – hade stiftat bekantskap med Jesu Kristi Kyrka för cirka två år sedan och planerade då att döpa sig. På grund av sitt arbetsschema kunde han inte hitta tid för att träffa missionärerna”, berättar syster Bollard.

”När vi arbetade på att hitta nya människor att undervisa bestämde vi oss för att skicka ut ett gruppmeddelande på WhatsApp. Vi bad människor att skicka ett meddelande till oss om de trodde på Jesus Kristus. Flera personer svarade och vi började prata enskilt med dem var och en. Aziz var en av dem! Han berättade för oss att ’tack vare Jesus Kristus har jag gåvan att kunna klippa hår’ och tack vare den gåvan kunde han byta jobb. Han är nu mer tillgänglig för att höra budskapen om det återställda evangeliet. Han sa till oss att han hade läst Mormons bok under de två åren sedan han sist hade träffat missionärerna”, berättar syster Fearn.

3Technology & Missionary Work.png
Syster Bollard och syster Fearn i Frankrikemissionen Paris2020 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.

Många hinder på grund av covid-19 har suddats ut tack vare dessa unga missionärers kreativitet i att använda tekniken för att knyta kontakter med nya vänner. Jesu Kristi evangelium ger hopp till dem som söker efter mening i livet.