Tre medlemsbostäder förstörda av bränder i Australien

Brandmän släcker rester av en brand vid Chum Creek nära Healseville, nordost om Melbourne i Australien tisdagen den 10 februari 2009.

Inga medlemmar eller missionärer skadades i bränderna som krävde över 180 människors liv, gjorde 5 000 personer hemlösa och brände upp 2 850 kvadratkilometer mark – varav största delen var i den sydöstra staten Victoria. Ett flertal familjer i kyrkan fick evakueras, men inga av kyrkans byggnader förstördes av bränderna.

Ödeläggelsen efter bränderna vid Jeeralong West, 20 mil sydost om Melbourne den 10 februari 2009.

Dessutom, säger han, har lokala medlemmar gett blod som det finns stort behov av bland alla som fått brännskador.

Eftersom myndigheterna har ”förklarat brandområdena som brottsplatser på grund av misstankar om att en del bränder var anlagda”, säger äldste Larsen att de inte tillåter något röjningsarbete. Men, tillägger han, ”prästadömsledarna organiserar röjningsgrupper som ska erbjuda sina tjänster när områdena öppnats och invånarna tillåts återvända till sina bostäder”.

Brandmannen David Tree delar med sig av sitt vatten till en skadad koalabjörn vid Mirboo North efter det att bränderna svept över regionen måndagen den 9 februari 2009.

Foto: Rick Rycroft, AP samt Mark Pardew, AP