Ledares biografi

Syster Sharon Eubank

Syster Sharon Eubank är första rådgivare i generalpresidentskapet för Hjälpföreningen, kyrkans organisation för dess sex miljoner kvinnliga medlemmar som är 18 år och äldre. När syster Eubank kallades i april 2017 var hon anställd som chef för LDS Charities, välfärdsverksamheten inom Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga, och hon fortsätter i den rollen medan hon verkar i Hjälpföreningen.

Hon föddes 1963 i Redding, Kalifornien och är det äldsta av Mark och Jean Eubanks sju barn. Hon verkade som heltidsmissionär för kyrkan i Finlandmissionen Helsingfors och tog kandidatexamen i engelska vid Brigham Young University. Efter examen undervisade hon i engelska som andra språk i Japan, arbetade som lagstiftande biträde i Förenta staternas senat och ägde en butik med utbildningsmaterial i Provo, Utah. Sedan 1998 har hon varit anställd av kyrkans Välfärdsavdelning och arbetade med att etablera kyrkans arbetsförmedlingar i Afrika och Europa innan hon ledde LDS Charities rullstolsinitiativ. 2008 blev hon också ombedd att tillse det humanitära arbetet i Mellanöstern som regionchef för LDS Charities. 2011 utnämndes hon till världsomfattande chef för LDS Charities. Hon tror att tjänande är ”själva DNA:t hos medlemmarna i Kristi kyrka” och hjärtat och själen i Hjälpföreningen.

Syster Eubank verkade i Hjälpföreningens generalkommitté från 2009 till 2012 och var ordförande för Hjälpföreningens presidentskaps informationstjänstkommitté. Hon har också verkat i många ledaruppdrag i församlingar och stavar (stift) och ofta då som lärare för män och kvinnor, ungdomar och barn i Söndagsskolans, Hjälpföreningens, Unga kvinnors och Primärs organisationer. Hon älskar historia, hembakad paj och korsord. Hon har ett starkt vittnesbörd om den glädje som kommer av att följa Kristus.