Ledares biografi

Syster Reyna I. Aburto

Syster Reyna I. Aburto kallades i april 2017 som andra rådgivare i generalpresidentskapet för Hjälpföreningen, kyrkans organisation för dess sex miljoner kvinnliga medlemmar som är 18 år och äldre. Hon föddes i Nicaragua som dotter till Noel Blanco och Delbi Cardoza och gifte sig med Carlos Aburto från Mexiko i Jordan Rivers tempel i Utah 1993. De är båda omvända till Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga och de har tre barn och två barnbarn. Hon gick på Universidad Centroamericana där hon studerade industriteknik i fyra år och har en tvåårig universitetsexamen från Utah Valley University. Hon har arbetat inom språkindustrin i över 25 år och balanserat arbete, familj och ansvar i kyrkan, och äger i dag ett mindre översättningsföretag tillsammans med sin man.

Syster Aburto säger att två händelser i hennes barndom har påverkat henne mycket: Hon överlevde både den jordbävning som raserade hennes hem och dödade hennes storebror och en tid av oroligheter i Nicaragua i slutet av 1970-talet. Under de svåra upplevelserna fyllda av förlust, oro och rädsla lärde hon sig att relationer, familjen, kärlek och tro är våra mest dyrbara ägodelar.

År 1989, efter en svår tid i livet, bjöd missionärer in henne till kyrkan i Kalifornien. Hon tvekade, men minns att hon kände sig trygg och hemma så snart hon steg in i kyrkan. Några veckor senare döptes hon. Hon var 26 år gammal. Hon säger att hon ”aldrig har slutat att förundras över evangeliets skönhet” och kallar sitt medlemskap i kyrkan för en stor förmån och gåva.

Syster Aburto verkade i Primärs generalkommitté från 2012 till 2016, där hon bland annat var ansvarig för att samordna resurser barn i kyrkan med funktionshinder, deltagandet i scoutverksamheten, förbättra primär webbinnehållet för Primär och tillhandahålla utbildning till kyrkans ledare i USA och Mexiko. Hennes familj gick till spansktalande församlingar fram till 2013 då de började gå till den närmaste engelsktalande församlingen, och hon har verkat i stor utsträckning i Hjälpföreningen, Unga kvinnor, Primär, Söndagsskolan och scoutverksamheten i sin församling och stav (stift). Syster Aburto säger att hennes man Carlos är hennes ”bästa vän” och ”största supporter” och de tycker om att vara tillsammans med sina barn och barnbarn.