Ledares biografi

Syster Jean B. Bingham

Syster Jean Barrus Bingham är den 17:e generalpresidenten för Hjälpföreningen, en av de största kvinnoorganisationerna i världen. När hon kallades i april 2017 verkade hon som första rådgivare i Primärs generalpresidentskap i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. Hon har också verkat i generalkommittén för Primär, kyrkans organisation för en miljon barn som är 11 och yngre.

Hon är från Provo, Utah och är tredje barnet av nio i Robert R. och Edith Joy Clark Barrus familj. Hon växte upp i Texas, Minnesota och New Jersey.

Syster Bingham träffade sin man Bruce när de båda studerade vid Brigham Young University. De gifte sig i Provos tempel i Utah den 22 december 1972 och har två döttrar och fem barnbarn. Hon och hennes man var också fosterföräldrar till tonåringar och barn, och många av dem har blivit en del av deras familj.

När hennes barn kom in i övre skolåldern återupptog syster Bingham sin högre utbildning. Hon tog kandidatexamen och masterexamen i undervisning vid National Louis University i Illinois. Hon har också tvååriga universitetsexamina från Brigham Young University och Elgins Community College.

Hon undervisade i engelska som andra språk för grundskoleelever vid en privatskola, förutom att hon har undervisat immigranter och andra för ideella organisationer. Hon har också arbetat som vårdbiträde.

Syster Bingham arbetade som volontär i sina barns skolor och har haft många uppdrag som lärare eller ledare för kvinnor, barn och ungdomar i sin lokala församling och verkade som president för Primär och Unga kvinnor och som rådgivare i Hjälpföreningen. Hon undervisade tonåringar i morgonseminariet i sex år och verkade som tempeltjänare i Chicago tempel i Illinois.

Hon säger att hennes föräldrars ”trofasta exempel” har stärkt hennes vittnesbörd om Jesu Kristi evangelium och är orsaken till att hon går och tjänar i kyrkan. Släktforskning och tempelbesök har stärkt hennes beslut att bli en lärjunge till Jesus Kristus.

Hon tycker om att läsa och att vara ute i naturen och fotvandra, campa och paddla kanot; resa; laga mat för sin tacksamma familj och umgås med barnbarnen.