Efter renoveringen av templet i Mesa i Arizona fr ngra r sedan
inbjds ledare inom andra religioner att g en rundtur i templet
under frsta dagen av dess ppet hus. Hundratals kom. Nr jag talade
till dem sade jag att vi grna ville svara p vilka frgor de n kunde
tnkas ha. Bland annat fick vi en frga frn en protestantisk
prst.
Han sade: Jag har gtt runt i hela byggnaden, detta tempel som har
Jesu Kristi namn p utsidan, men jag har inte sett ngot kors,
kristendomens symbol. Jag har lagt mrke till era byggnader p andra
platser och dessa saknar ocks korset. Hur kan detta komma sig, nr
ni sger att ni tror p Jesus Kristus?
Jag svarade: Jag vill inte stta mig med ngon av mina kristna
kollegor, som anvnder korset till att pryda katedralernas torn och
altarna i sina kyrkobyggnader, som br det p sina klder och trycker
det p sina bcker och annan litteratur. Men fr oss r korset symbolen
fr den dende Kristus, medan vrt budskap handlar om den levande
Kristus.
Han frgade d: Om ni inte anvnder korset, vad har ni d som symbol fr
er religion?
Jag svarade att det r det liv vrt folk lever som p det mest
meningsfulla sttet kan uttrycka vr tro, och att det faktiskt drfr r
symbolen fr vr dyrkan.
Jag hoppas att han inte tyckte jag var sjlvbelten som svarade s.
Detta, att vi inte anvnder korset, kan frst tyckas motsgelsefullt,
eftersom vi pstr att Jesus Kristus r huvudpersonen i vr tro.
Kyrkans officiella namn r Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga.
Vi dyrkar honom som Herre och Frlsare. Bibeln r vr skrift. Vi tror
att profeterna i Gamla testamentet, vilka frutsade Messias ankomst,
talade genom gudomlig inspiration. Vi frjdar oss ver de
uppteckningar Matteus, Markus, Lukas och Johannes gjorde, vilka
terger hndelserna kring Guds Sons fdelse, verksamhet, dd och
uppstndelse Faderns Enfdde i kttet. Liksom Paulus i forna dagar
skms [vi] inte fr [Jesu Kristi] evangelium. Det r en Guds kraft som
frlser. (Rom 1:16) Och liksom Petrus betygar vi att Jesus Kristus r
det enda namn som givits t mnniskor, genom vilket vi blir frlsta.
(Apg 4:12)
Mormons bok, som vi betraktar som den Nya vrldens testamente,
frkunnar de profeters lrdomar som i forna dagar bodde p vstra
halvklotet, och den vittnar om honom som fddes i Betlehem i Judeen
och som dog p Golgata. Fr en vrld som vacklar i tron r Mormons bok
nnu ett mktigt vittne om Herrens gudomlighet. Sjlva frordet, som
skrevs av en profet i Amerika fr ett och ett halvt rtusende sedan,
klarlgger kategoriskt att boken skrevs fr att verbevisa jude och
icke-jude om att Jesus r Kristus, den evige Guden, som uppenbarar
sig fr alla nationer.
Och i vr bok med nutida uppenbarelser, Lran och frbunden, har han
med dessa ord bestmt klargjort vem han r: Jag r A och O, Herren
Kristus, ja, det r jag, begynnelsen och nden, vrldens terlsare.
(L&F 19:1)
Mot bakgrund av dessa uttalanden och vittnesbrd kanske mnga frgar
sig, liksom min protestantiske vn i Arizona gjorde: Om ni sger er
tro p Jesus Kristus, varfr anvnder ni d inte symbolen fr hans dd,
korset p Golgata?
P detta vill jag frst svara, att ingen medlem av denna kyrka
ngonsin fr glmma det fruktansvrda pris som vr terlsare betalade nr
han gav sitt liv p det att alla mnniskor skulle f leva lidandet i
Getsemane, den bittra farsen till rttegng, trnekronan som sargade
hans huvud, den blodtrstiga pbelns rop infr Pilatus, brdan som han
ensam mste bra p sin mdosamma vg till Golgata, det hemska lidandet
d spikarna genomborrade hans hnder och ftter, den brinnande smrta
hans kropp utsattes fr nr han hngde p korset denna tragiska dag, d
Guds Son utropade: Fader, frlt dem, ty de vet inte vad de gr. (Luk
23:34)
Detta var korset, tortyrredskapet, den fruktansvrda anordning som
var avsedd att dda Fridens man, den ondskefulla vedergllningen fr
hans underbara arbete med att bota de sjuka, f blinda att se,
uppvcka de dda. Detta var korset p Golgatas ensliga hjd, p vilket
han hngdes upp och dog.
Vi kan inte glmma detta. Vi fr aldrig glmma det, fr det var hr som
vr Frlsare, vr Frlossare, Guds Son, gav sitt liv som ett
stllfretrdande offer fr var och en av oss. Men frstmningen denna
mrka afton fre den judiska sabbaten, nr hans livlsa kropp togs ned
och skyndsamt lades i en lnad grav, fick hoppet att blekna ven hos
dem av hans lrjungar som var mest hngivna och upplysta. De var
mycket bedrvade och frstod inte vad han tidigare hade sagt till
dem. Den Messias som de trodde p var dd. Deras Mstare, som de hade
satt all sin lngtan, sin tro och sitt hopp till, var borta. Han som
hade talat om evigt liv, han som hade uppvckt Lasarus frn graven,
hade nu dtt precis som alla mnniskor fre honom hade dtt. Hans
korta, smrtfyllda liv hade nu gtt till nda, ett liv som blivit s
som Jesaja lngt tidigare frutsagt: Han var fraktad och vergiven av
mnniskor, en smrtornas man och frtrogen med lidande ... Han var
genomborrad fr vra vertrdelsers skull, slagen fr vra missgrningars
skull. Straffet var lagt p honom fr att vi skulle f frid. (Jes
53:3, 5) Nu var han borta.
Vi kan knappast frestlla oss vad de knde som lskade honom, nr de
begrundade hans dd denna lnga, judiska sabbatsdag, lrdag enligt vr
kalender.
S grydde den frsta veckodagen, Herrens sabbat som den har kommit
att kallas. ngeln vid graven frkunnade fr dem som kom dit, tyngda
av sorg: Varfr sker ni den levande bland de dda? (Luk 24:5)
Han r inte hr. Han har uppsttt, s som han har sagt. (Matt
28:6)
Det strsta underverket i mnsklighetens historia hade skett. Han
hade tidigare sagt dem: Jag r uppstndelsen och livet. (Joh 11:25)
Men d frstod de inte. Nu visste de. Han dog i sorg, smrta och
ensamhet. Nu, den tredje dagen, uppstod han med kraft, sknhet och
liv, som den frste av de avlidna, och garantin fr alla mnniskor i
alla tidsldrar att liksom i Adam alla dr, s skall ocks i Kristus
alla gras levande. (1 Kor 15:22)
P Golgata var han den dende Jesus. Ur graven kom han som den
levande Kristus. Korset var den bittra frukten av Judas frrderi,
slutet p Petrus frnekelse. Den tomma graven blev nu ett vittnesbrd
om hans gudomlighet, en garanti fr evigt liv, svaret p Jobs
obesvarade frga: Kan en mnniska f liv igen som en gng dtt? (Job
14:14)
Nr han nu var dd kunde han ha glmts bort, eller i bsta fall blivit
ihgkommen som en av de stora lrare vars liv sammanfattas med ngra
korta rader i en historiebok.
Som uppstnden blev han nu livets Mstare. Hans lrjungar kunde nu med
fast tro stmma in i Jesajas lovsng: Hans namn r: Under, Rdgivare,
Mktig Gud, Evig Fader, Fridsfurste. (Jes 9:6)
Jobs frvntansfulla ord uppfylldes: Men jag vet att min terlsare
lever, och som den siste skall han trda fram ver stoftet.
Nr sedan denna min sargade hud r borta, skall jag i mitt ktt skda
Gud.
Jag sjlv skall f skda honom, med egna gon skall jag se honom, inte
med ngon annans. Drefter trnar jag i mitt innersta. (Job
19:2527)
Maria hade all anledning att utropa: Rabbuni! det betyder lrare
(Joh 20:16) nr hon fr frsta gngen sg den uppstndne Herren, fr nu
var han sannerligen Mstaren, inte bara ver livet utan ven ver dden.
Borta var ddens udd, krossad av segern ver graven.
Den rddhgade Petrus frndrades. ven den tvivlande Tomas betygade med
allvar och vrdnad och saklighet: Min Herre och min Gud! (Joh 20:28)
Tvivla inte, utan tro (Joh 20:27) var Herrens ofrglmliga ord vid
detta frunderliga tillflle.
Drefter visade han sig fr mnga, dribland, skriver Paulus, fr mer n
femhundra brder p en gng.
(1 Kor 15:6)
Och p det vstra halvklotet fanns andra fr, som han tidigare hade
talat om. Och folket dr hrde en rst som frn himmelen ... och den
sade till dem:
Sen min lskade Son, i vilken jag har funnit behag, i vilken jag har
hrliggjort mitt namn! Hren honom! ...
Och se, de sgo en mnniska nedstiga frn himmelen, och han var kldd i
en vit skrud, och han kom ned och stod mitt ibland dem ...
Och det begav sig, att han utrckte sin hand och talade till folket
och sade:
Se, jag r Jesus Kristus, om vilken profeterna vittnade, att han
skulle komma till vrlden ...
Stn upp och kommen hit till mig. (3 Nephi 11:3, 610, 14)
I Mormons bok finns sedan en underbar berttelse om det som sades
och hnde, nr den uppstndne Herren verkade bland mnniskorna i det
forna Amerika.
Till sist finns det nutida vittnen, fr han kom en gng till fr att
inleda denna tidshushllning, tidernas fullhets utdelning som
profeterna talat om. Den uppstndne, levande Herren och hans Fader,
himmelens Gud, uppenbarade sig i en hrlig syn fr en ung profet fr
att pbrja en ny terstllelse av forntida sanningar. Sedan fljde en
sky av vittnen (Hebr 12:1), och han som mottagit den frsta synen
Joseph Smith, den nutida profeten frkunnade med kraftfulla
ord:
Nu, efter de mnga vittnesbrd, som ro avgivna om honom, r detta det
sista vittnesbrdet, vilket vi giva om honom: Han lever.
Ty vi sgo honom p Guds hgra sida och vi hrde rsten som vittnade,
att han r Faderns Enfdde, att medelst honom, genom honom och av
honom existera och skapades vrldarna, och att deras invnare ro sner
och dttrar, fdda t Gud. (L&F 76:2224)
Drtill kommer miljoner vittnen som, genom den Helige Andens kraft,
har burit och nu br hgtidliga vittnesbrd om att han verkligen
lever. Detta vittnesbrd har varit deras trst och deras
styrka.
Jag kommer till exempel att tnka p en vn som jag lrde knna i
Vietnam under en svr tid i hans land. Han var en man med en stilla
och enastende tro p Gud, vr evige Fader, och p hans Son, den
levande Kristus. Jag kommer vl ihg hur han sjng med djup
vertygelse:
Nr blint ut i mrkret du kallas att g,
i sorg och i nd skall du ndock best.
Jag rikt dig vlsignar och str nra dig,
jag helgar dig blott upp lidandets stig.
(How Firm a Foundation, Hymns, nr 85, fritt versatt)
Eftersom vr Frlsare lever, anvnder vi oss inte av symbolen fr hans
dd som symbolen fr vr tro. Vad ska vi d anvnda? Ingen symbol, inget
konstverk, ingen bild kan uttrycka hrligheten och undret hos den
levande Kristus. Han frklarade fr oss hur denna symbol skulle se
ut, nr han sade: Om ni lskar mig, hller ni fast vid mina bud. (Joh
14:15)
Som hans efterfljare kan vi inte beg onda, tarvliga eller ovnliga
handlingar utan att beflcka hans avbild. Vi kan inte heller gra
ngot gott och behagligt och generst utan att symbolen fr honom,
vars namn vi ikltt oss, skiner klarare. Drfr mste vrt liv bli en
meningsfull frkunnelse, en symbol fr vrt vittnesbrd om den levande
Kristus, den levande Gudens evige Son.
S enkelt r det, mina brder och systrar, och s djupgende, och m vi
aldrig glmma det.
Jag vet min Herre lever n,
Frlossare, Guds Son och Vn.
Han segrat ver synd och dd,
min Frlsare, min trst i nd.
Ditt namn uti mitt hjrta skriv,
du vrldens hopp och ljus och liv.
Din rst jag hr i stormens brus.
Du visar vgen till Guds hus.
S sknk mig nu din Andes frid
att bist mig i livets strid.
Jag sker din rttfrdighet
att jag m se din evighet.
(Gordon B Hinckley, Jag vet min Herre lever n, Psalmer, nr
82)
Frslag till hemlrare
Efter att ha studerat budskapet under bn kan ni dela med er av det
p ett stt som uppmuntrar dem ni undervisar att delta. Hr fljer ngra
exempel:
- Be familjemedlemmarna att bertta hur de skulle besvara fljande frgor: Varfr finns det inga kors i kyrkans byggnader? Vad r symbolen fr vr religion? Ls om hur president Hinckley valde att besvara dessa frgor. (Se de fem frsta styckena.) Vilket skriftstlle frklarar symbolen fr vr religion? (Se de fyra sista styckena.) Vad kan vi gra fr att symbolen fr vr tro ska lysa starkare fr andra?
- Be familjemedlemmarna att beskriva vad de tror att en huvudperson i deras liv skulle gra eller hur han/hon skulle vara. Ls hgt och tala om de delar av artikeln som framhller Jesus Kristus som huvudpersonen i vr tro.
- Be familjemedlemmarna att terge en favoritberttelse om Jesus. Ls hgt en berttelse eller tv frn denna artikel om honom. Vittna om uppstndelsen och Jesu Kristi frsonande offer.