Ser vi Kristus?

Den äldre mannen log vänligt och sade: ”Vi är inomhus, sötnos. Det finns inga stjärnor här.” Men barnet envisades: ”Du har stjärnor i ditt rum! Titta!” Farfadern tittade upp och såg till sin förvåning att taket var översållat med metalliskt glitter.
Större delen av tiden gick det inte att se, men när ljuset träffade glittret på ett visst sätt så såg det verkligen ut som ett stjärnfält.

Det krävdes ett barns ögon för att se det, men det fanns där. Och när farfadern från och med det ögonblicket gick in i rummet och tittade upp såg han det som han inte hade kunnat se förut.

Vi är ännu en gång på väg mot en underbar julhögtid fylld med musik och ljus, fester och julklappar. Men vi som är medlemmar i den kyrka som bär Frälsarens namn behöver mer än alla andra genomskåda jultidens yttre prål och se den upphöjda sanningen och skönheten under denna tid på året.

Jag undrar hur många det var i Betlehem som visste att just där, i deras närhet, hade Frälsaren fötts? Guds Son, den länge väntade och utlovade Messias — han befann sig i deras mitt!

Minns du vad ängeln sade till herdarna? ”Ty i dag har en Frälsare blivit född åt er i Davids stad, och han är Messias, Herren.” Och de sade till varandra: ”Låt oss nu gå till Betlehem och se det som har hänt” (Luk 2:11, 15).

Liksom herdarna för länge sedan behöver vi säga i våra hjärtan: ”Låt oss se det som har hänt.” Vi behöver önska det i våra hjärtan. Låt oss se Israels helige i krubban, i templet, på berget och på korset. Låt oss, liksom herdarna, förhärliga och prisa Gud för detta budskap om stor glädje!

Ibland är det svårast att se det som vi hela tiden har framför oss. Liksom farfadern som inte kunde se stjärnorna i taket kan vi ibland inte se det som är mitt framför oss.

...

Läs fortsättningen i decembernumret av Kyrkans månatliga tidskrift Liahona.