RootsTech i London – en historisk begivenhet!

RootsTech skapades i Utah i februari 2011 på grund av den snabbt växande tekniska utvecklingen. Den är världens största genealogiska konferens och mässa, och har aldrig tidigare anordnats utanför Salt Lake City, så detta var ett historiskt tillfälle.

Som besökare blev jag totalt överväldigad – vilka resurser, både tekniskt och personellt! Besökarna kom från hela världen, alla kontinenter var representerade. Det land som de flesta besökare kom ifrån var, inte oväntat, Storbritannien. Jag fick kontakt med många olika deltagare, bland andra en fransk-engelsk kvinna som har svenska förfäder. Hon har hittills aldrig lyckats hitta några svenska släktingar så nu ska jag försöka att hjälpa henne. Vi kommer att ha mail-kontakt.

Åldersfördelningen här var blandad, fler medelålders och äldre än ungdomar.

Klasserna, eller sessionerna som de kallades, var otroligt lärorika samtidigt som de var lättsamma. Det var svårt att hinna med allt som man önskade för utbudet var så stort. Mässhallen med alla intressanta montrar ville vi så klart också hinna med under våra två dagar. I den så kallade ”lekhörnan” fanns FamilySearch Discovery där man bland annat kunde få reda på vilka personer bakåt i tiden som man var mest lik, såväl släktingar som ”kändisar”. För min del kom ”järnladyn” Margret Thatcher som god tvåa!

Att försöka säga vad som var bäst kan jag inte. RootsTech måste upplevas. Det är svårt att förmedla känslan och upplevelsen. En sak som jag definitivt lärde mig är att FamilySearch inte bara är familysearch.org, utan så mycket mer.

Temat för mässan var:

”Discover, gather and connect”

det vill säga upptäck, samla in och bind samman. Det poängterades hur viktigt det är med familj- och släkthistoria, foton, berättelser med mera.

Äldste Bednar, som talade på lördagskvällen, sa bland annat:

”Du är en länk till det förgångna och en länk till kommande generationer. Det spelar ingen roll hur vår nuvarande situation är, vi är alla en medlem i en utvidgad multigenerationsfamilj.”

RootsTech i London 2019 öppnade mina ögon för hur stort FamilySearch är och sanningen i evangeliet.

Ingrid Rydström