Pressmeddelanden

Redesign av FamilySearch.org med nya funktioner för foton och berättelser

Digitala tekniker har efterhand gjort släktforskning lättare och mer tillgänglig. En ny version av FamilySearch.org, som lanserades tisdagen den 16 april, gör släktforskning mera interaktiv och smidig, med funktioner för sociala medier, foton och berättelser som skapar en personlig släktforskningsupplevelse för varje användare.

Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga står bakom FamilySearch, världens största släktforskningsorganisation och är ej vinstdrivande. Organisationen har uppdaterat sin webbsida för att möjliggöra samarbete med andra för att bygga upp familjeträd, samla och dela med sig av familjefoton och berättelser och skapa interaktiva diagram och få tillgång till onlinehjälp 24/7 – allt gratis. Förbättringarna på sidan har som mål att göra släktforskning mer attraktivt för dem som inte själva betraktar sig som släktforskare, särskilt ungdomar som behärskar det digitala, till exempel sociala medier.

”Det är många av oss som sysslar med släktforskning utan att veta om det”, säger Paul Nauta, produktchef inom FamilySearch. ”När jag ser på dagens sociala nätverk ser jag att de i huvudsak utgör plattformar för släkthistoria. Människor delar med sig av sina dagliga sysslor, vad de är intresserade av och vänner och familj tycker detta är intressant och förmedlar sina egna tankar. Allt detta är släkthistoria, men vi har inte haft några verktyg på FamilySearch.org som hjälper människor att upprätta dessa samband och få inspiration och motivation.”

Det vill säga, fram tills nu. De nya funktionerna i FamilySearch, tillgängliga och gratis för allmänheten, beskrivs nedan.

Släktträdet

Släktträdet gör det möjligt för enskilda att samarbeta för att bygga upp, hantera och dela med sig av sin släkthistoria online.  Användare upptäcker information som skickats in av andra användare i sin släktlinje bland de mer än 900 miljoner namn som redan skickats in av onlineanvändare. Familjeträdet innehåller också enkel ”klicka på och dra”-funktionalitet för att hantera och navigera på antavleblad. Besökare har också tillgång till miljarder namn på FamilySearch.org som kan hjälpa dem att fylla i det som fattas på trädet.

Foton och berättelser

Denna funktion gör det möjligt för användare att spara foton och berättelser om sina förfäder. Ansikten kan identifieras och kopplas till respektive förfäders profiler i en användares släktträd. Foton och berättelser kan också enkelt delas via Facebook, Twitter, Google+, Pinterest och med e-post. Varje användare kan ladda upp så mycket som 5 000 foton (begränsat till 5 MB per bild), och varje berättelse kan vara upp till 100 sidor lång. Enligt Dennis Brimhall, VD för FamilySearch, har foton och berättelser stor betydelse, eftersom de ”personligen undervisar oss om tidlösa principer av dem som gått före oss, som värdet av hårt arbete, att ta itu med livets berg-och-dalbana och följderna av att välja”.

Interaktivt solfjäderdiagram

Interaktiva solfjäderdiagram visar en persons släktlinjer på ett färgstarkt hjul, med användaren i centrum.  Varje skikt av hjulet åskådliggör ännu en generation och hjulet omfattar så många som sex generationer om sådan information finns tillgänglig.  Solfjäderdiagram kan användas på många olika sätt.  Nauta har till exempel lagt märke till att en del föräldrar har tryckt ut ett solfjäderdiagram till varje barn, med barnets namn i mitten så att de kan se sig själva kopplade till en större familj som omfattar generationer.

Att se sig själv i ett solfjäderdiagram ”förändrar dig”, säger Nauta.  ”Man ser sig själv stående på skuldrorna av alla dem som gått före dig. Man inser att man inte är ensam och det skänker förnyad mening och perspektiv på det egna livet.”

Släktträdsguide

Denna funktion är avsedd för nybörjare inom släktforskning. Släktträdsguiden ställer frågor till nya användare om levande och döda förfäder och bygger därefter upp kopplingar i familjeträdet.

Hjälpsida

FamilySearch har startat ett globalt forum på Internet där man kan få gratis produkthjälp och personlig forskningshjälp via telefon och webbchatt dygnet runt, varje dag. Under de nästkommande veckorna kommer webbsidan att finnas tillgänglig på nio andra språk, bland annat spanska, franska, tyska, italienska, portugisiska, ryska, kinesiska, japanska och koreanska.

Om FamilySearch

Miljontals människor använder varje månad uppteckningar, resurser och tjänster hos FamilySearch för att lära sig mer om sin släkthistoria. Sedan 1894 har FamilySearch och dess föregångare aktivt samlat, bevarat och delat med sig av släkthistoriska dokument världen över. Besökare har tillgång till FamilySearch’s tjänster och resurser gratis på FamilySearch.org eller på över 4 600 släktforskningscentrer i 132 länder, bland annat släktforskningsbiblioteket i Salt Lake City i Utah.

FamilySearch's strävan att hjälpa människor få kännedom om sina förfäder bygger på mormonernas tro att familjen är avsedd att vara det centrala i vårt liv och att familjerelationen är menad att fortsätta efter detta liv.