Presidentskapet för området Europa välkomnar ny andre rådgivare

Måndagen den 1 augusti 2016 blir äldste Gary B. Sabin den nyaste medlemmen i presidentskapet för området Europa. Han ska verka som andre rådgivare till äldste Patrick Kearon, president för området Europa i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. Han ersätter äldste Timothy J. Dyches vid Europaområdets huvudkontor i Frankfurt. Äldste Dyches ska verka på tempelavdelningen i Salt Lake City.

Äldste Sabin verkade som medlem i de sjuttios femte kvorum i området Nordamerika Väst när han kallades som generalauktoritetssjuttio under generalkonferensen i april 2016.

En sjuttio är ett ämbete man ordineras till inom melkisedekska prästadömet, prästadömets högre orden. Sjuttio har ett särskilt kall och ordination till att predika evangeliet och vara ”särskilda vittnen” om Kristus för världen.

Äldste Sabin har verkat som heltidsmissionär i Nederländerna/Belgienmissionen, stavspresident och i andra ämbeten i kyrkan. Han tog kandidatexamen i universitetsstudier och ekonomi vid Brigham Young University innan han gick vidare och tog magisterexamen i management vid Stanford University.

Han har arbetat som ordförande/VD för flera bolag, bland annat Excel Realty Trust och Price Legacy. Senast arbetade han hos Excel Realty Holdings och Excel Trust. Äldste och syster Sabin grundade också Sabin Children’s Foundation, en organisation tillägnad barns medicinska behov.

Gary Byron Sabin föddes i Provo, Utah den 7 april 1954. Han gifte sig med Valerie Purdy i augusti 1976. De har fem barn.