Presidentskapet för området Europas brev 2019 Uppmuntran till politiskt deltagande, Rösta i EU valet

Följande brev gavs ut av Presidentskapet för området Europa för Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga den 2 maj 2019 för att läsa upp för kyrkans församlingar inom den Europeiska Unionen

Kära bröder och systrar!

Som samhällsmedborgare har vi förmånen och plikten att rösta på politiker och påverka offentlig policy. Engagemang i den politiska processen påverkar våra samhällen och nationer i dag och i framtiden. Vi uppmanar sista dagars heliga i EUs medlemsländer i området Europa att vara aktiva samhällsmedborgare genom att utöva sin rätt att rösta och engagera sig i samhällsfrågor.

Vi uppmanar er också att ta den tid som behövs för att informera er om de frågor och kandidater som ni överväger. Förutom de alternativ som finns tillgängliga via internet, databaser och andra resurser lägger kyrkan ibland ut information om olika moraliska frågor som den tagit ställning till på sina lokala nyhetsrum och webbplatser.

Olika politiska partier kan omhulda principer som harmonierar med evangeliet, och kyrkans medlemmar bör söka efter de kandidater som bäst representerar de här principerna.

Även om kyrkan är politiskt neutral i fråga om politiska partier och kandidater bör enskilda medlemmar delta i den politiska processen. Kyrkan framhåller också sin rätt att uttrycka sig i politiska och sociala frågor.

Med vänlig hälsning,

Presidentskapet för området Europa