Av President Gordon B. Hinckley
Den första trosartikeln känner säkert alla medlemmar i kyrkan till.
Det är den centrala lärosatsen i vår religion. Det är betecknande
att profeten Joseph, när han skrev ner det grundläggande i vår
lära, lät detta bli första artikeln:
”Vi tror på Gud den evige Fadern, på hans Son Jesus Kristus och på
den Helige Anden.” (Trosart 1)
Den stora betydelse som detta tillkännagivande fick, överensstämmer
med ett annat uttalande av profeten. Han sade:
”Det är evangeliets första princip att med säkerhet känna till Guds
karaktär.” (History of the Church, 6:305)
Dessa oerhört betydelsefulla och övergripande lärdomar harmonierar
med Herrens ord i hans stora förbön: ”Detta är evigt liv att de
känner dig, den ende sanne Guden, och den som du har sänt, Jesus
Kristus.” (Joh 17:3)
Jag minns att jag läste en broschyr för ett antal år sedan som hade
skrivits av en kritiker, en fiende till kyrkan vars önskan var att
undergräva tron hos de svaga och okunniga. Broschyren upprepade
villfarelser som använts i över ett århundrade. Den gav sig ut för
att beskriva vad du och jag, som medlemmar i Jesu Kristi Kyrka av
Sista Dagars Heliga, tror på.
Jag har inte någon önskan att tvista med våra vänner från andra
kyrkor, av vilka jag känner många och hyser den största respekt
för, men jag vill ta detta tillfälle i akt och framföra min egen
ståndpunkt angående detta, det viktigaste av alla teologiska
ämnen.
Jag tror utan minsta tvivel eller tvekan på Gud den evige Fadern.
Han är min Fader, min andes Fader, och Fader till alla människors
andar. Han är den store Skaparen, universums Härskare. Han ledde
skapelsen av denna jord som vi bor på. Människan skapades till hans
avbild. Han bryr sig om oss på ett personligt sätt. Han är verklig.
Han är en enskild varelse. Han har ”en kropp av kött och ben, lika
förnimbar som en människas”. (L&F 130:22)
Till hans avbild
I uppteckningen över hur jorden skapades sade Gud: ”Låt oss göra
människor till vår avbild, till att vara lika oss.” (1 Mos
1:26)
Kan det sägas tydligare? Förringar det Gud, som några vill få oss
att tro, att människan skapades till hans exakta avbild? Det borde
i stället få varje man och kvinna att känna större tacksamhet i
sitt hjärta över att han eller hon är en son eller dotter till Gud.
Paulus ord till de heliga i Korint är lika tillämpbara på oss idag
som de var för dem som han skrev till. Han sade:
”Vet ni inte att ni är ett Guds tempel och att Guds Ande bor i
er?
Om någon fördärvar Guds tempel, skall Gud fördärva honom. Ty Guds
tempel är heligt, och det templet är ni.” (1 Kor 3:16–17)
Jag minns ett tillfälle för över 70 år sedan när jag som missionär
talade på ett friluftsmöte i Hyde Park i London. Medan jag
framförde mitt budskap avbröts jag av en man som sade: ”Varför
håller du dig inte till läran i Bibeln? Det står ju i Johannes att
’Gud är ande’.”
Jag slog upp den vers han citerat i min bibel och läste hela versen
för honom:
”Gud är ande, och de som tillber honom måste tillbe i ande och
sanning.” (Joh 4:24) Jag sade: ”Naturligtvis är Gud en ande, och
det är ni också, i den förening av ande och kropp som gör er till
en levande varelse, och det är jag också.”
Var och en av oss består av två olika delar, en fysisk och en
andlig. Alla känner till dödens realitet när kroppen dör, och vi
vet också allesammans att anden lever vidare som ett eget väsen och
att någon gång, i enlighet med den gudomliga plan som möjliggjordes
genom Guds Sons offer, kommer det att ske en återförening av ande
och kropp. Att Jesus sade att Gud är en ande motsäger inte det
faktum att han har en kropp, lika lite som påståendet att jag är en
ande hindrar att jag också har en kropp.
Jag jämställer inte min kropp med hans i dess förfining, dess
förmåga, dess skönhet och utstrålning. Hans kropp är evig. Min är
dödlig. Men detta ökar bara min vördnad för honom. Jag tillber
honom ”i ande och sanning”. Jag betraktar honom som min styrka. Jag
ber till honom för att få visdom utöver min egen. Jag strävar efter
att älska honom av allt mitt hjärta och all min makt, själ och
förmåga. Hans visdom är större än alla människors visdom. Hans
kraft är större än naturens kraft, för han är den allsmäktige
Skaparen. Hans kärlek är större än någon annans kärlek, för hans
kärlek omfattar alla hans barn, och det är hans verk och hans
härlighet att åvägabringa odödlighet och evigt liv för sina söner
och döttrar i alla generationer. (Se Moses 1:39.)
Vår allsmäktige Fader
”Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att
den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv.”
(Joh 3:16)
Det är denne Allsmäktige som jag hyser vördnad och respekt för. Det
är honom jag ser till med fruktan och bävan. Det är honom jag
dyrkar och som jag ger äran, makten och härligheten. Han är min
himmelske Fader som har inbjudit mig att komma till honom i bön och
tala med honom, i förvissning om att han, som han lovat, hör och
svarar mig.
Jag tackar honom för det ljus och den kunskap och den insikt han
gett sina barn. Jag tackar honom för hans röst, som har förkunnat
eviga sanningar med kraft och försäkran. Jag tackar honom för hans
ord när hans älskade Son döptes i Jordans vatten och hans röst från
himlen sade: ”Denne är min Son, den Älskade. I honom har jag min
glädje.” (Matt 3:17)
Jag tackar honom för hans ord på förklaringsberget då han åter
talade till Jesus och hans apostlar, och även till änglar: ”Sex
dagar därefter tog Jesus med sig Petrus och Jakob och hans bror
Johannes och förde dem upp på ett högt berg för att vara ensam med
dem.
Och han förvandlades inför dem: hans ansikte lyste som solen, och
hans kläder blev vita som ljuset.
Och se, Mose och Elia visade sig för dem, och de samtalade med
honom.
Petrus sade till Jesus: ’Herre, det är gott för oss att vara här.
Om du vill, skall jag göra tre hyddor, en åt dig, en åt Mose och en
åt Elia.’
Medan han ännu talade, se, då sänkte sig ett lysande moln ner över
dem. Och en röst ur molnet sade: ’Denne är min Son, den Älskade. I
honom har jag min glädje. Lyssna till honom!’” (Matt 17:1–5)
Jag tackar honom för denna röst som på nytt hördes när den
uppståndne Herren presenterades för folket på det västra halvklotet
och Guds röst sade: ”Sen min älskade Son, i vilken jag har funnit
behag, i vilken jag har härliggjort mitt namn!” (3 Nephi
11:7)
Jag hyser vördnad och respekt och tacksamhet för att Fadern visade
sig i denna tidshushållning och förklarade, när han presenterade
den uppståndne Herren för en som sökt honom i bön: ”Denne är min
älskade Son. Hör honom.” (JS skrifter 2:17)
Hans förstfödde Son
Jag tror på Herren Jesus Kristus, den evige, levande Gudens Son.
Jag tror på honom så som Faderns förstfödde och Faderns enfödde Son
i köttet. Jag tror på honom som en egen personlighet, åtskild från
sin Fader. Jag tror på vad Johannes sade, den Johannes som
uppenbarade hans evangelium med detta majestätiska uttalande:
”I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var
Gud.
Han var i begynnelsen hos Gud ...
Och Ordet blev kött och bodde bland oss, och vi såg hans härlighet,
en härlighet som den Enfödde har av Fadern, och han var full av nåd
och sanning.” (Joh 1:1–2, 14)
Jag tror att han föddes av Maria i Davids släkt som den utlovade
Messias, att han verkligen avlades av Fadern, och att hans födelse
var uppfyllelsen av Jesajas stora profetiska uttalande:
”Ty ett barn blir oss fött, en son blir oss given. På hans axlar
vilar herradömet, och hans namn är: Under, Rådgivare, Mäktig Gud,
Evig Fader, Fridsfurste.” (Jes 9:6)
Jag tror att han i jordelivet var den enda fullkomliga människa som
vandrat på jorden. Jag tror att vi i hans ord kan finna det ljus
och den sanning som, om den efterlevs, kan frälsa världen och ge
människorna upphöjelse. Jag tror att det finns gudomlig myndighet i
hans prästadöme — kraft att välsigna, kraft att bota, kraft att
leda Guds timliga göromål och kraft att binda i himlen det som
binds på jorden.
Jag tror att han, genom sitt försoningsoffer då han offrade sitt
liv på Golgata, sonade mänsklighetens synder och befriade oss från
syndens börda på villkor att vi överger det onda och följer honom.
Jag tror att han verkligen uppstod och jag tror på kraften i hans
uppståndelse. Jag tror på den nåd Gud visade genom sitt offer och
sin återlösning, och jag tror att genom hans försoning, som inte
kostat oss något, erbjuds var och en av oss gåvan att uppstå från
de döda. Jag tror dessutom att varje man och kvinna, varje son och
dotter till Gud, genom detta offer får möjlighet till evigt liv och
upphöjelse i vår Faders rike, när vi lyssnar till och lyder hans
bud.
Gudomlig Frälsare och Återlösare
Ingen så stor som han har någonsin vandrat här på jorden. Ingen
annan har gjort ett jämförbart offer eller gett en jämförbar
välsignelse. Han är världens Frälsare och Återlösare. Jag tror på
honom. Jag betygar hans gudomlighet utan minsta tvivel eller
tvekan. Jag älskar honom. Jag uttalar hans namn med vördnad och
förundran. Jag dyrkar honom som jag dyrkar hans Fader, i ande och
sanning. Jag tackar honom och knäböjer framför hans sårade fötter
och händer och sida, förundrad över den kärlek han erbjuder
mig.
Gud vare tack för hans älskade Son, som utsträckte sina händer mot
oss för så länge sedan och sade till oss var och en:
”Kom till mig, alla ni som arbetar och bär på tunga bördor, så
skall jag ge er vila.
Ta på er mitt ok och lär av mig, ty jag är mild och ödmjuk i
hjärtat. Då skall ni finna ro för era själar.
Ty mitt ok är milt, och min börda är lätt.” (Matt 11:28–30)
Han lever, den förste att uppstå bland de avlidna. Jag vet att han
lever idag, lika verklig, lika uppenbar och lika mycket en enskild
person som då, när han som den uppståndne Herren uppmanade sina
missmodiga lärjungar: ”’Kom och ät’ ...
[Och] Jesus ... tog brödet och gav dem, och likaså fisken.” (Joh
21:12–13)
Skrifterna berättar om andra som han visade sig för och med vilka
han talade som en levande, uppstånden Son till Gud.
På samma sätt har han visat sig i denna tidshushållning, och de som
såg honom förkunnade:
”Nu, efter de många vittnesbörd, som äro avgivna om honom, är detta
det sista vittnesbördet, vilket vi giva om honom: Han lever.
Ty vi sågo honom på Guds högra sida och vi hörde rösten som
vittnade, att han är Faderns Enfödde, att medelst honom, genom
honom och av honom existera och skapades världarna, och att deras
invånare äro söner och döttrar, födda åt Gud.” (L&F
76:22–24)
Detta är den Kristus som jag tror på och som jag vittnar om.
Den Helige Anden
Denna kunskap kommer från skriftens ord, och detta vittnesbörd
kommer genom den Helige Andens kraft. Det är en gåva, helig och
underbar, given oss genom uppenbarelse från den tredje medlemmen i
gudomen. Jag tror på den Helige Anden som en person som består av
ande, och att han innehar en ställning tillsammans med Fadern och
Sonen. Tillsammans utgör dessa tre gudomen.
Hur viktig denna ställning är framgår tydligt av Herrens ord, när
han sade:
”All synd och hädelse skall människorna få förlåtelse för, men
hädelse mot Anden skall inte förlåtas.
Den som säger något mot Människosonen skall få förlåtelse. Men den
som talar mot den helige Ande skall inte få förlåtelse vare sig i
den här tidsåldern eller i den kommande.” (Matt 12:31–32)
Att den Helige Anden erkändes i forna dagar som en medlem i gudomen
framgår i samtalet mellan Petrus och Ananias, när den senare
undanhöll en del av pengarna han fått vid försäljningen av
jord.
”Petrus [sade]: ’Ananias, varför har Satan uppfyllt ditt hjärta, så
att du ljög mot den helige Ande? ... Du har ljugit, inte bara för
människor utan för Gud.” (Apg 5:3–4)
Den Helige Anden utgör den tredje medlemmen i gudomen, Hjälparen
som Frälsaren lovade skulle lära hans efterföljare allt och påminna
dem om allt som han sagt dem. (Se Joh 14:26.)
Den Helige Anden är sanningens Vittne, som kan undervisa människor
om sådant som de inte kan undervisa varandra om. De stora och
sporrande orden från Moroni innehåller ett löfte om att vi ska veta
att Mormons bok är sann ”genom den Helige Andens kraft”. Moroni
förkunnar sedan: ”Och genom den Helige Andens kraft kunnen I lära
känna all sanning.” (Moroni 10:4–5)
Jag tror att denna kraft, denna gåva, är tillgänglig för oss
idag.
Tre åtskilda personer
Alltså tror jag på Gud den evige Fadern, på hans Son Jesus Kristus
och på den Helige Anden.
Jag döptes i dessa tre personers namn. Jag gifte mig i dessa tre
personers namn. Jag hyser inga som helst tvivel om att de är
verkliga och enskilda personer. Att de är enskilda personer framkom
när Jesus döptes av Johannes i Jordan. Där i vattnet stod Guds Son.
Hans Faders röst hördes förkunna att han verkligen var Guds Son,
och den Helige Anden visade sig i form av en duva. (Se Matt
3:16–17.)
Jag är medveten om att Jesus sade att de som sett honom hade sett
Fadern. Skulle inte samma sak kunna sägas av många söner som liknar
sin förälder?
När Jesus bad till Fadern, bad han förvisso inte till sig
själv!
De är åtskilda personer, men de är ett i syfte och strävan. De är
förenade till ett i genomförandet av den storslagna, gudomliga
planen för Guds barns frälsning och upphöjelse.
I Kristi underbara och gripande bön i trädgården innan han
förråddes, vädjade han till Fadern angående apostlarna, som han
älskade, och sade:
”Men inte bara för dem ber jag, utan också för dem som genom deras
ord kommer att tro på mig.
Jag ber att de alla skall vara ett, och att såsom du, Fader, är i
mig och jag i dig, också de skall vara i oss, för att världen skall
tro att du har sänt mig.” (Joh 17:20–21)
Det är denna fullkomliga enighet mellan Fadern, Sonen och den
Helige Anden som får dessa tre att bli ett i gudomen.
Under över alla under, de är intresserade av oss, och vi är
föremålet för deras stora omsorg. De finns där för var och en av
oss. Vi närmar oss Fadern genom Sonen. Han är vår förespråkare vid
Guds tron. Hur underbart är det inte att vi på så sätt kan tala
till Fadern i Sonens namn.
Jag bär vittne om dessa stora, högst betydelsefulla sanningar. Jag
gör så genom den Helige Andens gåva och kraft, i Jesu Kristi heliga
namn.
FÖRSLAG TILL HEMLÄRARE
Efter att ha studerat budskapet under bön kan ni dela med er av det
på ett sätt som uppmuntrar dem ni undervisar att delta. Här följer
några exempel:
1. Be familjemedlemmarna läsa första trosartikeln. Samtala om var
och en av gudomens medlemmar, om deras natur och gudomliga roll.
Återge president Hinckleys missionärsupplevelse angående Guds
natur. Be familjemedlemmarna bära vittnesbörd om en medlem i
gudomen.
2. Gör i ordning tre papperslappar före besöket. Skriv på var och
en ett ord, en mening eller ett skriftställe från artikeln som
handlar om en medlem i gudomen. Läs det som står på papperslapparna
under besöket och be familjemedlemmarna säga vilken av medlemmarna
i gudomen som varje lapp handlar om. Återge president Hinckleys
vittnesbörd om varje person i gudomen.
3. Återge president Hinckleys ord om hur Gud bryr sig om oss på ett
personligt sätt. Inbjud familjemedlemmarna att berätta om någon
gång när de känt en liknande närhet.
Diskutera olika sätt som de kan fördjupa sitt vittnesbörd om
medlemmarna i gudomen på.
Stilguideanmärkning:Använd kyrkans fullständiga namn när det nämns första gången i artiklar om Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. För mer information om användningen av kyrkans namn, se vår på stilguide nätet. »Stilguide - Om kyrkans namn.