Nytt år och nya löften... kanske

new-year-4656853_1920.jpg
2021 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.

Vi kan vara överens om att året som gått har varit speciellt, både på ont och gott. Många har mist anhöriga och vänner, blivit arbetslösa och vi har vant oss vid social distansering men samtidigt har detta också inneburit mer möjlighet till reflektion, mer tid med familjen och mer tid att göra sådant som att läsa de där böckerna som blivit liggande, träna hemma och ha mer tid för att laga mat och äta tillsammans. Så även om denna pandemitid varit påfrestande på många sätt är det viktigt att minnas att ”människorna är till för att de skall kunna ha glädje.” (2 Nephi 2:25, Mormons bok)

Nu är det ett nytt år, 365 nya dagar vi kan göra något bra med, men många som avger nyårslöften är alldeles för ambitiösa, de går ut för hårt till exempel med att träna, eller har för många löften och det håller inte utan det rinner ut i sanden efter någon vecka. Det bästa råd jag sett om nyårslöften såg jag nyligen i en novell om ett par där hustrun hade en lista med löften och ett av dem var att hon skulle lära sig ett hantverk, att sticka skulle vara lätt trodde hon. Det var ett misstag för hon blev bara stressad och misslyckades. Maken tyckte att hon skulle skippa listan, eller snarare skriva ned bara ett löfte, hon skulle bara göra sådant som gjorde henne lycklig.

Det kan tyckas orealistiskt för allt i livet är inte roligt, ”i den här världen är er glädje inte fullkomlig, men i mig är er glädje fullkomlig.” (Läran och Förbunden 101:36) Om vi lever nära Herren kan även det trista klaras av och varför inte belöna sig själv när det trista är gjort? Ett härligt bad, att läsa ett extra kapitel i julromanen eller ringa någon du tycker om att prata med kan vara belöningar som gör det tråkiga uthärdligt.

”Lycka är att ha fjärrkontrollen för sig själv en HEL kväll”, ja något så enkelt kan också innebära glädje på ett vardagligt plan.

Gott Nytt 2021 önskas er alla.

Renée Broch Augustsson