Ny video med Tabernakelkören förhöjer påskhögtiden

Tabernakelkören publicerade nyligen en film som hyllar Jesu Kristi liv och uppståndelse inför påskhögtiden. I videon sjunger kören "He is risen" och den är drygt tre minuter lång.

Videon innefattar körens och Temple Square-orkesterns framträdande i tabernaklet och innehåller även delar av kyrkproducerade BIbelfilmer som porträtterar Kristi liv. Publiceringen av videon sammanfaller med släppet av körens nya "He Is Risen"-CD, som innehåller ett urval av sånger om påskberättelsen. Videon kan också ses på tabernakelkörens YouTube-kanal och webbplats.

Händels Messias

För att ytterligare fira påskhögtiden kommer kören och orkestern framföra Händels Messias den 18-19 april 2014 på Temple Square. Biljetterna till det älskade oratoriet tog slut snabbt, men det kommer finnas fler möjligheter att ta del av musiken överallt i världen.

Kören kommer att sända framträdandet live på Internet på fredagen den 18 april, 19:30 MDT (3:30 svensk tid), på mormontabernaclechoir.org/messiah. On-demand video kommer finnas tillgänglig efter konserten på körens webbplats and YouTubekanal under påsken.

Detta är första gången på 10 år som hela kören och orkestern har framfört påskkonserten och kanske den första gången någonsin som kören har framfört Messias (oftast förknippad med julen), i sin helhet. Messias var ursprungligen ett påskframförande när verket såg sin debut i Dublin 1742. Oratoriet berättar historien om Kristi liv, från födelse till död och uppståndelse. Kören arbetar på en fullständig inspelning av Messias i år och planerar att släppa albumet under 2015.