nyhetsartikel

Sissel Kyrkjebö huvudattraktion på Tabernacle Choirs pionjärdagskonsert

Sissel, den världsberömda sångerskan, känd som ”Titanics röst” på grund av sina överjordiska arior i den Oscarsbelönade filmen, sjunger med Tabernacle Choir and Orchestra at Temple Square på Pionjärdagskonserterna 2019. Konserterna hålls i samband med firanden i hela samhället fredagen och lördagen den 19 och 20 juli kl. 20:00 i Konferenscentret. Dirigenter vid konserterna är Mack Wilberg, körens musikdirektör, och Ryan Murphy, assisterande musikdirektör.

Youtubelänk: https://www.youtube.com/watch?v=YCsRT5smmZM

”Vi känner oss hedrade av att Sissel framträder med oss igen”, säger Mack Wilberg, körens musikdirektör. ”Innerligheten och renheten i hennes röst fångar alla som hör den. Vi träffade henne första gången när hon framträdde med kören i Music and the Spoken Word 2005, då vi firade Norges 100-årsdag. Vi ser henne som en stor vän till kören.”

Konsertprogrammet skapades för att visa upp Sissels dynamiska röst och hennes kulturarv. Hon ska framföra ”Eatnemen Vuelie”, ”Eg Veit i Himmerik ei Borg”, ”O Store Gud”, ”Panis Angelicus” och ”Önska Dig ett Gott Nytt År” samt sin ikoniska tolkning av ”Like an Angel Passing through My Room.” Orchestra at Temple Square framför också ”Valdres March” av den norske kompositören Johannes Hanssen på konserten.

Sissels rika och varierade karriär har sträckt sig över 30 år. Hennes musikstil sträcker sig från pop och folkmusik till klassiskt och operaarior. Musikkritiker har beskrivit hennes röst som ”utsökt”, ”kristallklar” och ”fängslande”. Den hörs som bekant genom hela filmen Titanic, inklusive i den berömda ”Jag flyger!”-scenen. Filmmusiken är den bäst säljande orkestermusiken från en film någonsin.

Konserten livestreamas på engelska klockan 20:00 (mountain time) lördagen den 20 juli på tabchoir.org/pioneerday, YouTube.com/TheTabernacleChoiratTempleSquare, Facebook.com/thetabernaclechoir och ChurchofJesusChrist.org. (Undertexter finns endast på engelska och är tillgängliga på elektroniska enheter som stödjer det.)

Andra språk: Konserten med berättarröst på franska, tyska, portugisiska och spanska finns på tabchoir.org/pioneerday