nyhetsartikel

Mormoner i Northampton, England sträcker ut händerna över kanalen till flyktingar i Calais

Medlemmar i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga från Northamptonshire, Milton Keynes, Bedford och Huntingdon deltog i ett projekt under ”Mormon Helping Hands” för att hjälpa flyktingar i Calais i deras allt svårare situation.

Under tre veckor samarbetade kyrkans medlemmar med lokala skolor, förskolor och företag för att samla in donationer till partnerorganisationen ’Care4Calais’, varefter de gjorde i ordning mat- och vinterpaket.  De samlade bland annat in 8 400 påsar fruktte, 1 680 burkar kidneybönor, 840 kartonger fruktjuice och hundratals mössor, halsdukar och vantar.

Omkring 300 medlemmar i kyrkan gick samman med vänner från andra trosåskådningar torsdagen den 7 januari och paketerade mat och vinterartiklar. David Mackintosh, parlamentsledamot för Northampton South, kom och träffade volontärerna. ”Jag är mycket glad att se det här beundransvärda arbetet, som jag vet är något ni gör regelbundet varje gång ni blir ombedda att stödja andra människor”, sa Mackintosh. 453 lådor mat iordningställdes på tre timmar, vilket kommer att resultera i 5 436 välbehövda maträtter för dem som bor i flyktinglägren.

Lådorna lastades in i fyra mindre lastbilar och en stor, och kördes sedan, tillsammans med 47 volontärer från kyrkan och deras vänner, till Calais tidigt morgonen därpå.

Volontärerna tillbringade fredagen den 8 och lördagen den 9 januari i Calais för att tjäna flyktingarna. Några sorterade donationer i Care4Calais lagerlokal, andra delade ut matlådor till sex olika områden i flyktinglägret. Volontärer som kunde snickra byggde skjul, en barnläkare tog emot patienter i en tillfällig hälsoklinik, och unga män och unga kvinnor städade i lägret.

Traci De Marco, ledare för kvinnornas organisation, sa: ”Under det här projektet har jag arbetat med fantastiska, plikttrogna medlemmar och vi har tillsammans försökt göra skillnad för dem som har så lite, när vi har så mycket. Vi har mött en sådan generositet i fråga om pengar, tid och arbete.”

En vän till kyrkan som paketerade matlådor och reste till Calais för att hjälpa till, sa efteråt: ”För en oreligiös person som jag, värmer det att veta att det finns så många goda människor i världen som går den andra milen för att hjälpa andra. Det känns tryggt att veta att det finns goda människor som ni i mörkret.”