Nya Mormons bok-videor levandegör berättelser ur skrifterna

Som en fortsättning på ett 10-årigt projekt för att åskådliggöra skrifterna kommer Mormons bok-projektet ge de första videor den 20 september 2019.

Dessa videor bygger på de 18 första kapitlen i Mormons bok, en skrift som precis som Bibeln hålls helig av medlemmarna i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. De är filmade på engelska, men videorna ska till att börja med översättas och ges ut på 15 språk.

De ska ges ut innan kyrkans nya hemcentrerade studiekurs för 2020 påbörjas. Sedan januari 2019 har kyrkans medlemmar studerat Nya testamentet med hjälp av Bibelvideor om Jesu Kristi liv. Med början nästa januari fokuserar studiekursen Kom och följ mig för 2020 på Mormons bok som kompletteras av de nya videorna.

Kyrkans ledare hoppas att videorna ska föra människor närmare Gud och Jesus Kristus och hjälpa dem förstå läran i Mormons bok.

”Det här är något som berikar de skrivna orden i Mormons bok för att hjälpa människor känna kraften i Mormons boks lärdomar”, säger äldste Echo Hawk, medlem i de sjuttios kvorum i projektets styrgrupp. ”Det här är en prioriterad satsning i [kyrkan] på att föra ut det här budskapet till hela världen.”

”Det här projektet har verkligen levandegjort skrifterna”, säger producenten Aaron Merrell. ”Allt det här hände verkliga personer. De genomgick dessa verkliga svårigheter, verkliga utmaningar och verkliga upplevelser. Det är så fantastiskt att se allt komma samman, att se gruppen arbeta så flitigt, skådespelarna agera så väl. De känner ett sådant engagemang i och en sådan kärlek till projektet.”

Hela videoserien kommer att täcka ungefär 60 procent av kapitlen i Mormons bok. Som sådan hoppas kyrkans ledare att videorna ska få tittarna att också läsa boken.

”Vi producerar, regisserar och agerar på ett sätt som vi hoppas ska föra tittarna från videorna till boken, att de ska fördjupa sig i det de har sett”, säger äldste Kim B. Clark i de sjuttios kvorum.

Förutom i studiekursen Kom och följ mig ska videorna också användas i missionsverksamheten och av enskilda och familjer. Foton och bilder kommer också att finnas tillgängliga för olika icke-kommersiella projekt.

Så småningom kommer videorna att publiceras på en ny Mormons bok-kanal på Youtube, churchofjesuschrist.org, Mormon Channel och i appen Evangeliebiblioteket. Det visuella biblioteket kommer att innehålla upp till 180 videor på 3–5 minuter vardera, och upp till 60 videor på 10 –20 minuter vardera.

Det tillkännagavs i november 2016 att det här projektet skulle följa på videorna om Jesu Kristi liv som blev färdiga samma år. Filmningen påbörjades i juni 2017 och förväntas ta sex år att slutföra. Filmteamet har filmat i Utah och på andra platser i Nordamerika.

Se bakom kulisserna till den andra säsongen av filmning i Utah.