Mormonapostel besöker Tyskland, Kap Verde och Nederländerna

Äldste Ronald A. Rasband i de tolv apostlarnas kvorum i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga besöker Tyskland, Nederländerna och Kap Verde den här månaden. Han ska besöka sex städer på nio dagar den 11–22 april 2018.

Bland annat kommer äldste Rasband att träffa medlemmar och missionärer under sin tid i de tre länderna. I Tyskland besöker han Berlin och Düsseldorf, i Nederländerna Apeldoorn. I Kap Verde besöker han Praia, Fogo och Mindelo.

Medlemmar i dessa områden får lyssna till äldste Rasband under olika möten, en del under extra stavskonferenser, andra under andakter och andra under möten med missionärer. Europas områdespresident Paul V. Johnson följer med äldste Rasband till Berlin och sedan reser de tillsammans till Kap Verde. Områdessjuttio Joaquim J. Moreira sluter upp med dem i Kap Verde och följer med dem under deras tid där.

”Jag ser mycket fram emot äldste Rasbands besök i Europa, särskilt efter ändringarna som nyligen tillkännagavs under generalkonferensen. Han ska träffa många prästadöms- och biorganisationsledare och hjälpa oss gå framåt och betjäna Europas goda folk på ett mer kraftfullt sätt. Det är en stor välsignelse att en av Herrens apostlar besöker Europa”, sa president Johnson.

Kyrkan kom till Kap Verde 1989 och har sedan dess växt till dagens 13 504 medlemmar. I Tyskland har kyrkan funnits ända sedan 1843 och har över 40 000 medlemmar. I Nederländerna finns det över 9 000 medlemmar i kyrkan. Den första nederländska församlingen bildades 1862.

Kyrkans europeiska områdeskontor rapporterar om resan och kommer att lägga upp video och foton över äldste Rasbands besök i Kap Verde, Tyskland och Nederländerna på respektive lands nyhetsrum.