Missa oss inte under Almedalsveckan 2017

För fjärde året i rad är kyrkan med i det officiella programmet under Almedalsveckan i Visby. I år är ämnet Hur framställs religion i offentligheten? Nidbild regel snarare än undantag? I ett panelsamtal mellan olika företrädare för offentligheten diskuteras detta högst aktuella ämne.

Medverkande i panelen är:
Elisabeth Sandlund, Opinionsredaktör, Dagen
David Thurfjell, Religionshistoriker, Södertörns högskola
Ingrid Nilsson, Informationschef, Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga
Ulf Gustafsson, Förbundssekreterare, Humanisterna
Sarah Delshad, Journalist samt grundare av plattformen Muslimska feminister

Datum: Tisd 4 juli
Tid: 12:30-13:45
Plats: Betty Petterssons Hus, UU Campus Gotland, Kaserngatan 1, Sal D22

Nedan ser ni en utförligare beskrivning av panelsamtalets utgångspunkt som beskrivet i Almedalsguiden.

Yttrandefrihet och religionsfrihet - hur samsas dessa demokratiska grundpelare? Vilken bild av religion förmedlas i nöjesvärlden, media och av andra i offentligheten? Varför är det ok att driva med religiösa yttringar? Inför premiären av musikalen/satiren The Book of Mormon valde Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga att istället för att protestera mot föreställningen att sätta in annonser i programbladet vilket överraskade många. En defensiv istället för offensiv hållning var ett aktivt val man gjorde med lyckat resultat. Frågan kvarstår dock, varför är det så roligt att skratta åt religiositet? Vad är baksidan av en ensidig framställning av religion? Vilken möjlighet har offentliga aktörer att ge en mer komplett bild av religion - vad det kan föra med sig av samhällsengagemang, livskvalitet och styrka och trygghet för individen? Hur har bilden av religion förändrats över tid och vad har styrt denna utveckling? Hur blir man i offentligheten framställd som troende, kvinna och muslim är ett ytterligare perspektiv som kommer lyftas.