Medknslans gva

Fr ngra r sedan hade jag tillflle att presidera vid en regionkonferens i Oklahoma City i Oklahoma. Medan jag njt av den ljuva anda som rdde under konferensen och folkets underbara gstfrihet, reflekterade jag ver hur den medknnande andan i samhllet hade prvats till det yttersta den 19 april 1995. Den dagen frstrde en terroristbomb Alfred P Murrah Federal Building i Oklahoma Citys centrum, ddade 168 personer och skadade orkneliga andra. Efter konferensen krdes jag till ingngen till en vacker och symbolisk minnelseplats som pryder omrdet dr Murrah-byggnaden en gng stod. Det var en gr och regnig dag som tycktes betona smrtan och lidandet som gt rum dr. P minnelseplatsen finns en 120 meter lng spegeldamm. P ena sidan av dammen str 168 tomma stolar av glas och granit fr att hedra minnet av var och en som miste livet. Dessa stolar har placerats, s lngt det gr att faststlla, dr kropparna hittades. P motsatta sidan av dammen, p en liten kulle, str det en vuxen alm — det enda trd i nrheten som verlevde frdelsen. Det har passande och krleksfullt ftt namnet ”Det verlevande trdet”. I kunglig prakt str det dr fr att hedra dem som verlevde den fasansfulla explosionen. Min vrd riktade min uppmrksamhet p inskriften ovanfr grindarna till minnesmrket: Vi kommer hit fr att minnas dem som miste livet, dem som verlevde och dem vars liv frndrades fr alltid. M alla som gr hrifrn frst vldets inverkan. M denna minnesgrd ge trst, styrka, frid, hopp och stillhet. Med trar i gonen och darrande rst frkunnade han sedan: ”Denna stad, med alla sina kyrkor och medborgare, har svetsats samman. Vi har gjorts starka genom sorgen.
Vi har blivit frenade i anden.” Vi kom fram till att ordet som bst beskrev det som gt rum var medknsla. Mina tankar gick till musikalen Camelot som r skriven av Alan Jay Lerner och r baserad p en roman av T H White. Kung Arthur drmde om en bttre vrld, dr relationerna mnniskor emellan var idealiska, och nr han i drmmen sg syftet med det runda bordet,
sade han: ”Vld r inte styrka och medknsla r inte svaghet.” Styrkan i medknsla
En gripande berttelse som illustrerar detta uttalande finns i Gamla testamentet i Bibeln. Josef var srskilt hgt lskad av sin far Jakob, och det orsakade bitterhet och
avundsjuka hos hans brder. Fljden blev att de smidde planer p att dda Josef, vilket till slut ledde till att Josef kastades i en djup brunn utan mat eller vatten fr att hlla
honom vid liv. Joseph drogs upp ur brunnen av en frbipasserande karavan kpmn och sldes fr tjugo siklar silver och hamnade s smningom i Potifars hus i Egypten. Dr gick det bra fr Josef, fr ”Herren var med honom”.1 Efter ren med verfld i Egypten kom ren med hungersnd. Mitt under den senare perioden, nr Josefs brder kom till Egypten fr att kpa sd, vlsignades de av denne gynnade man — deras egen bror. Josef kunde ha varit mycket hrd mot sina brder eftersom han tidigare behandlats s hjrtlst och grymt av dem. Men han var vnlig och tillmtesgende och vann deras ynnest och std med fljande ord och handling:

”Men var inte bedrvade och srj inte ver att ni slde
mig hit. Det var fr att bevara liv som Gud snde mig hit
fre er ...
Gud snde mig hit fre er, fr att ni skulle f bli kvar
p jorden och fr att han skulle hlla er vid liv, till en stor
rddning.”2
Han sade: ”En man var p vg frn Jerusalem ner till Jeriko och rkade ut fr rvare. De slet av honom klderna och misshandlade honom. Sedan gav de sig av och lmnade honom dr halvdd. En prst kom hndelsevis ner samma vg, och nr han fick se mannen gick han frbi. P samma stt var det med en levit. Han kom till platsen, sg mannen och gick frbi. En samarit som frdades samma vg kom ocks dit. Nr han sg mannen, frbarmade han sig ver honom. Han gick fram till honom, hllde olja och vin
i hans sr och frband dem. Sedan lyfte han upp honom p sin sna, frde honom till ett vrdshus och sktte om honom. Nsta dag tog han fram tv denarer och gav t vrdshusvrden och sade: Skt om honom, och kostar det mer skall jag betala nr jag kommer tillbaka.”

1. 1 Mos 39:2.

2. 1 Mos 45:5, 7.

3. Se Luk 10:30.37.

4. Joh 5:8.

5. Joh 8:11.

6. Joh 4:14.

7. Mark 5:41.

8. Joh 11:43.

9. 3 Nephi 17:7, 9.

10. Joh 1:39.

11. Rad 1.4.

12. Joh 19:26.27.

13. Ps 30:6.

14. Upp 3:20.

1. Gr i ordning ett pappershjrta till alla i familjen. Nr du terger exempel p medknsla frn president Monsons budskap, be d familjemedlemmarna att tnka p personer som r behvande och hur de kan visa medknsla med dem. Be dem skriva ner sina tankar p hjrtat.

2. terge flera av exemplen p medknsla frn artikeln. Be familjen begrunda fljande frgor: Vem r min nsta? Vem knner jag just nu som behver min medknsla? Vad kan jag gra fr att hjlpa den personen? Nr kan jag brja? Avsluta med att lsa de tv sista styckena i artikeln och uppmana familjen att vervga hur de kan gra upp en plan fr hur de ska visa medknsla.

3. Efter att ha lst ngra berttelser frn artikeln frgar du efter det gemensamma temat. Visa en bild p Frlsaren och vittna om hans medknnande hand i ditt liv. Uppmana familjemedlemmarna att strva efter att flja Frlsarens exempel nr det gller att visa medknsla.