IMG_0240.jpgDownload Photo

Ordet advent är lånat från latin och betyder ankomst. Det syftar till Jesu ankomst och att stjärnan nu lyser på himlen, för att förebåda hans födelse. Varför man lagt advent till just en söndag hörde jag helt nyligen, det är för att vi under påsken firar Jesu uppståndelse på påskdagen, som är en söndag.

November är en mörk månad där jag bor. Ingen snö, lite dagsljus och vädret är ofta lite råkallt. Jag lever då på hoppet om en ljusare tid…och nu är den här.

En favoritsång just denna söndag är ”Ljuset i advent”. Texten lyder:

När mörker och kyla ligger kring vårt hus
Då vill vi vänta på julen kring ett levande ljus
Ljuset i advent

Vår tro är en krubba och ett nyfött barn
Vårt hopp är en låga på en veke av garn
Ljuset i advent

Det största är kärleken i evig tid
och finns det ljus finns det värme finns det kärlek och frid
Ljuset i advent

Så låt oss denna tid visa kärlek och värme, känna hopp, samt varje söndag fram till jul tända ett nytt ljus i väntan på att få fira att vår Frälsare blivit född.

Helena Stulen