Senaste nytt

Kyrkan tillkännager ändringar i missioner

Fem nya missioner kommer att öppnas under 2018; 19 andra slås ihop med andra missioner

Nyhetsrummet rapporterade i oktober att Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga skulle justera antalet missioner från dåvarande 421 för att bättre möta behoven i varje region i världen. Kyrkan tillkännager i dag gränsomdragningar för 19 missioner och bildandet av 5 nya missioner. Med följande ändringar finns det 407 missioner.

Följande fem missioner öppnar i juli 2018:

• Brasilienmissionen Rio de Janeiro Syd
  • Elfenbenskustmissionen Yamoussoukro
  • Nigeriamissionen Ibadan
  • Filippinernamissionen Cabanatuan
  • Zimbabwemissionen Bulawayo

Och kyrkan ska dra om gränserna för följande 19 missioner i juli 2018 och slå ihop dem med närliggande missioner:

• Australienmissionen Sydney Nord
  • Bulgarienmissionen Sofia
  • Kalifornienmissionen Modesto
  • Kalifornienmissionen San Fernando
  • Englandmissionen London Syd
  • Greklandmissionen Aten
  • Illinoismissionen Chicago Väst
  • Mexikomissionen Ciudad Obregón
  • Mexikomissionen Reynosa
  • Mississippimissionen Jackson
  • New Yorkmissionen New York Syd
  • Ohiomissionen Cleveland
  • Portugalmissionen Porto
  • Rumänien/Moldavienmissionen
  • Rysslandmissionen Samara
  • Spanienmissionen Málaga
  • Ukrainamissionen Lviv
  • Utahmissionen Logan
  • Washingtonmissionen Federal Way

Ändringar i missionsgränser är vanliga. Sedan president Thomas S. Monson under 2012 tillkännagav förändringen i åldrarna för missionsarbete har kyrkan skapat 76 nya missioner för att tillgodose den snabba tillväxten på bara några år, från 58 000 till 88 000 missionärer. Efter denna första våg har antalet missionärer sedan sjunkit till omkring 68 000 missionärer, vilket var förväntat.

Färre missionärer innebär inte bara att färre missioner behövs, det ökar också vikten av en mer strategisk placering av missionärer där de behövs världen över. Därför skapas fem nya missioner.

”Vi vill att missionärerna ska vara på de bästa tänkbara platserna där de bäst kan hjälpa människor, vare sig det är genom att berätta om Jesu Kristi evangelium eller genom samhällstjänst”, sa generalauktoritetssjuttio äldste Brent H. Nielson, verkställande direktör för Missionärsavdelningen. ”Mönstret som Frälsaren fastställt är att göra skillnad för individen, en efter en, över hela världen – vilket kräver ständig planering och organisering.”

Gå till Church News (i första hand en resurs för sista dagars heliga) för en lista över nya missionspresidenters uppdrag.

Mer information om missionerna som ska slås ihop ges framledes av missionspresidenterna till de föräldrar som har missionärer i de missioner som påverkas.