Kyrkan startar initiativet ”En Frälsare är född”

Video och material på Internet som kan delas med miljoner

Ett julinitiativ som bland annat omfattar en video på många språk och reklam på Times Square i New York startas i dag (söndagen den 29 november 2015, kl. 06.00 MST) av Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. ”En Frälsare är född”, julinitiativet för 2015, fokuserar på att hitta, lära känna och följa Jesu Kristi lära. Kyrkan förväntar sig att initiativet ska nå miljontals människor runtom i världen allteftersom innehållet delas på sociala kanaler under december månad när kristna firar Jesu Kristi födelse.

”Vi lever i en värld där Guds makt och inflytande i våra dagliga liv bagatelliseras och avvisas, och där behovet av en Frälsare ignoreras och hånas”, sa äldste Dallin H. Oaks i de tolv apostlarnas kvorum i decembernumret av tidningarna Ensign och New Era. ”För dem som är hängivna Herren Jesus Kristus har det aldrig tidigare funnits ett större behov av att förkunna tron på vår Frälsare, privat och offentligt.”

Den två minuter långa videon finns (med början söndagen den 29 november) på julefrid.mormon.org, liksom på appen Evangeliebiblioteket. I videon citeras Jesaja (se Jesaja 9:6 and Händels Messias) av barn på flera platser runtom i världen, bland annat Israel, Los Angeles, New York och Utah, och de uttrycker sin tro på Jesus Kristus.

Webbplatsen och videon finns på 29 språk: albanska, armeniska, cebuano, danska, engelska, finska, franska, grekiska, holländska, indonesiska, italienska, japanska, kinesiska, koreanska, kroatiska, lettiska, norska, polska, portugisiska, rumänska, ryska, spanska, svenska, tagalog, thai, tjeckiska, tyska, ukrainska och ungerska.

Besökare på webbplatsen julefrid.mormon.org kan ta del av innehåll som skapats av Lindsey Stirling, David Archuleta, deltagare i Studio C och andra sociala media-personligheter. Dessutom innehåller webbplatsen en ny animerad video med titeln ”Föreställ dig en värld utan en Frälsare” och en infographic.

Delbart innehåll läggs ut på de sociala mediasidorna på Mormon.org, bland annat Facebook, Twitter, YouTube, Google+ och Instagram. Tjugofem animerade giffar som kan användas som nedräkning inför julen kan delas via sociala media. De som delar innehåll på internet uppmanas använda hashtaggen #EnFrälsareÄrFödd.

I New York City får besökare på Times Square se annonsbilder och videor med julbudskap på framträdande platser, samt på 400 taxibilar runtom i staden. Kyrkan annonserar också julinitiativet på YouTube i Argentina, Brasilien och Mexiko den 10 december.

Allmänheten kan se annonsbilderna i Salt Lake City och S:t George i Utah; Idaho Falls, Idaho; Los Angeles, Kalifornien och i Mexico City.

Kyrkans informationscentrer i USA, Mexico City, Hyde Park i London, templen i London och i Hamilton på Nya Zeeland har utställningar med temat ”En Frälsare är född” där gäster kan se videon under jultiden.

Det månadslånga julinitiativet organiseras av kyrkans missionsavdelning. Missionärer delar ut kort om initiativet på 29 språk. Kyrkans ledare hoppas att initiativet skapar många undervisningstillfällen för heltidsmissionärerna.

”Den här julen har var och en av oss många tillfällen att förkunna vår tro på Herren för vänner och grannar, medarbetare och bekanta”, tillade äldste Oaks. ”Jag hoppas att vi använder oss av dessa tillfällen att uttrycka vår kärlek till honom, att vittna om hans gudomliga mission och förnya vår beslutsamhet att tjäna honom.”

Det nya initiativet bygger på kyrkans tidigare jul- och påskkampanjer som har nått miljontals människor världen över. Kyrkan startade sin första påskkampanj 2014 med en veckolång kampanj kallad ”Tack vare honom”. I december 2014 hade det månadslånga julinitiativet ”Han är gåvan” en video som sågs omkring 34 miljoner gånger. Videon för påskinitiativet 2015, ”Eftersom han lever”, sågs nästan 30 miljoner gånger.