Pressmeddelanden

Kyrkan sänker ålderskrav för missionärer

För att att öka möjligheterna för unga medlemmar av Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga att bli missionärer på heltid, tillkännagav idag kyrkans president Thomas S Monson att från och med nu kommer män att kunna gå ut vid 18 års ålder och kvinnor vid 19.

Tidigare har minimiåldern för män varit 19 år och för kvinnor 21 år.

Detta tillkännagavs under den första sessionen av kyrkans 182a halvårskonferens, som sänds över hela världen från Salt Lake City, Utah.

President Monson sa att missionärer måste ha gått färdigt high school, eller motsvarande utbildning.

"Jag säger inte att alla unga män kommer att - eller borde - tjäna vid denna tidigare ålder" sa president Monson. Snarare finns möjligheten nu, utifrån individuella omständigheter, i samråd med kyrkans lokala ledare.

Kyrkan förutser att sänkningen av åldersgränsen kommer medföra en signifikant ökning av antalet missionärer som kan tjäna genom att öka möjligheterna för när dom kan påbörja sin mission.