Kyrkan ger betydande donation till Operation Smile

Pengarna ska användas i medicinska missioner under det kommande året för att hjälpa totalt 3 800 barn i Kenya, Etiopien, Egypten och Jordan som har kluven gom och andra ansiktsmissbildningar.

”Det finns inte något som en enda person själv klarar av i livet. Det finns inte bara en hjälte”, sade William Magee, medgrundare och VD för Operation Smile. ”Inget jobb skulle kunna göras om det inte var många som arbetade tillsammans på det. Det är aldrig bara en person som gör det. Kyrkan är ett storslaget exempel på det … Vi vill tacka er för att ni har delat med er av er kärlek. Må Gud välsigna er.”

Enligt Operation Smile föds ett barn var tredje minut med kluven gom som inte blir åtgärdad. Dessutom dör ett av 10 barn med kluven gom före sin ettårsdag.

”Vi är tacksamma för de medlemmar i kyrkan som så generöst har bidragit ekonomiskt till kyrkans humanitära fond”, säger Fred Riley, projektchef inom kyrkans humanitära tjänst. ”Det är tack vare sådana donationer som det här samarbetet med Operation Smile kan genomföras.

Vi vet att mycket gott kommer från det här samarbetet och ser fram emot att öka det fina arbete som Operation Smile utför”, säger Riley.

Kyrkan har länge stött Operation Smile och har med det senaste bidraget donerat nästan 1,2 miljoner dollar till organisationen sedan 1991. Nyligen stödde kyrkan Breakfast for Smiles, ett årligt evenemang som anordnas av Operation Smile.