Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga är värd för en interreligiös panel i Almedalen i Visby

Kyrkans kommunikationsråd ledde ett samtal om ”oroliga tider – frid i sinnet” under seminarieveckan.

Panel-Almedalen
Rebecca Lindfors (till vänster) leder ett samtal om sinnesfrid i oroliga tider med (från vänster till höger) Jan Eckerdal, Erik Eckerdal, Ingrid Nilsson och Alexandra Anstrell den 27 juni 2024.© 2024 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.

”När det är mörkt, fortsätt att sprida ljuset”, sa Ingrid Nilsson, en av kyrkans paneldeltagare som representerade Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga under årets Almedalsvecka i Visby. Hon instämde med känslorna hos andra som också deltog i paneldiskussionen den 27 juni 2024.

Andra paneldeltagare förutom Ingrid Nilsson var Jan Eckerdal, direktor för teologi vid Sveriges kristna råd; Erik Eckerdal, (bror till Jan), en av 13 biskopar i Svenska kyrkan och Alexandra Anstrell, riksdagsledamot. Evenemanget leddes av Rebecca Lindfors, biträdande kommunikationschef för kyrkan i Sverige.

Samtalet handlade om hur man kan ha och behålla hopp i svåra tider och hur man behöver både andlig och timlig förberedelse. Erik Eckerdal sa: ”Människan har en anmärkningsvärd förmåga att överleva efter att allt har kollapsat. Svåra saker händer, men vi förgås inte.” Alla var överens om att vi alla behöver älska och lita på Gud, älska andra och vara tacksamma.

Jan Eckerdal sa: ”Att vara en del av något större ger oss trygghet och självförtroende, och inre styrka som hjälper oss att leva efter våra värderingar.” En lokal invånare som deltog sa att ”trosbaserade grupper, som de som presenteras här, ger krisberedskap ytterligare en dimension i samhället. De ger en bättre struktur när en kris uppstår.”

Almedalsveckan är ett fem dagar långt evenemang som startade 1968 när Olof Palme, dåvarande utbildningsminister, talade från flaket på en lastbil i en park som heter Almedalen och ligger mitt i Visby. Som politiker lade han fram nya lagförslag och tog upp sociala frågor. Sedan 1996 har evenemanget välkomnat, förutom politiker, olika organisationer och företag. Evenemangets målgrupp är nu personer som är intresserade av samhällsfrågor, och deltagarantalet har vuxit till tiotusentals under en vecka med över 2 000 presentationer och seminarier.

Interview-Almedalen
Sveriges kommunikationschef Daniel Palm intervjuar riksdagsledamot Alexandra Anstrell före seminarium i Vårdklockans kyrka i Visby den 27 juni 2024.© 2024 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.

Kyrkans kommunikationsråd fick tillstånd att medverka i Almedalen 2014 och har sedan dess tagit upp evangeliebaserade samhällsfrågor varje år. ”Jag har haft fullt upp tidigare med förberedelser och presentationer inför Almedalsveckan under årens lopp. Att vara en del av panelen i år var en ny upplevelse för mig”, säger Ingrid Nilsson. Hon fortsätter: ”Jag var glad och tacksam för möjligheten att fundera över hur kyrkan uppmuntrar oss att vara förberedda.”

Daniel Palm, kyrkans kommunikationschef i Sverige, och hans team har under de senaste sex månaderna förberett sig för årets evenemang, som ska hållas i en lokal församling i Equmeniakyrkan. Han säger: ”Det har varit härligt att få vara en del av Almedalsveckan och kunna bidra till främjandet av den dialog som behövs i dag. Vi behöver större samordning och respekt för alla människor, organisationer och kyrkor som gör sitt bästa för att förbättra livet för andra världen över.”

Broadcast-Almedalen

Samma kväll efter seminariet hade Daniel Palm, Rebecca Lindfors, Ingrid Nilsson och Linda Stenberg (biträdande kommunikationschef) en direktsänd diskussion i en YouTube-utsändning till kyrkans medlemmar och vänner runt om i Sverige. ”Att ha den här diskussionen var mycket viktigt för medlemmarna här i Sverige. Vi behöver alla förstå var vi kan finna frid i dessa oroliga tider”, säger Daniel Palm.