Guds stora verk

Efter vad som berättats var det ett enkelt men andligt möte. Joseph skrev att efter sakramentet ”utgöts den Helige Anden över oss i rikt mått — några profeterade, medan alla prisade Herren och gladde sig storligen”.

Händelserna den dagen gick världen obemärkta förbi. De åtföljdes varken av rubriker eller tillkännagivanden. Hur himlarna ändå måste ha jublat och lovprisat Gud — för på den dagen återställdes Jesu Kristi kyrka till jorden!

Sedan den dagen och ända till nu har miljontals trosvissa sönder och döttrar till vår himmelske Fader följt den Helige Andens maningar och gått ner i dopets heliga vatten. En sådan man var Solomon Chamberlain.

Solomon var en andlig man som hade tillbringat många timmar med att be, söka förlåtelse för sina synder och vädja till sin himmelske Fader om att leda honom till sanningen. Omkring 1816 fick Solomon i en syn löfte om att han skulle få leva för att se dagen när Kristi kyrka skulle organiseras efter det att den apostoliska ordningen återigen hade etablerats på jorden.

Flera år senare reste Solomon med båt till Kanada. På vägen dit lade den till vid det lilla samhället Palmyra i New York. Där fick han en stark känsla av att han skulle gå i land. Han började prata med ortsborna utan att veta varför han var där. Det dröjde inte länge förrän han hörde folk prata om en ”guldbibel”.

Han sade att det ordet förmedlade ”en kraft lik elektricitet [som] gick från huvudet ända ner till tårna”.

Läs fortsättningen i aprilnumret av Liahona.