Ledares biografi

Äldste Gary E. Stevenson

Äldste Gary E. Stevenson utnämndes till apostel i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga den 3 oktober 2015.

Vid tiden för sin kallelse hade äldste Stevenson verkat som kyrkans presiderande biskop sedan mars 2012 och tidigare verkat i de sjuttios första kvorum, som han kallades till 2008.

Äldste Stevenson säger att han har ägnat en stor del av sitt liv åt att observera det viktiga arbete som utförs av biskopar världen över. Hans far, sa han, var ”min ungdoms biskop, och hans tjänande hade stor inverkan på mig”.

Vid många tillfällen tog äldste Stevensons far med honom på besök till någon av de över 30 änkorna som bodde i deras församling. Av sin far lärde sig biskop Stevenson om kristuslikt tjänande och omsorg om behövande. De lärdomarna, säger han, var till stor hjälp i hans ämbete som kyrkans presiderande biskop.

”Kyrkans biskopar är verkligen mina hjältar”, säger han. ”Varje dag har de så stor inverkan på kyrkans medlemmar, särskilt barnen och de unga männen och kvinnorna.”

Äldste Stevenson föddes den 6 augusti 1955 till Evan N. och Vera Jean Stevenson, och växte upp i Cache Valley i Utah i en familj med pionjärarv. Som ung man tackade han ja till kallelsen att verka som missionär i Japan. Det uppdraget gav biskop Stevenson en kärlek både till Asien och till att sprida evangeliet som har varat hela hans liv.

Efter att ha återvänt från sin mission började han studera vid Utah State University. Det var där han träffade (och genast blev förtjust i) Lesa Jean Higley. De gifte sig i april 1979 i Idaho Falls’ tempel. Paret Stevenson har fyra söner. Under tiden vid Utah State University tog äldste Stevenson examen i företagsadministration. Han var sedan med och grundade och verkade som VD för ett företag som tillverkar motionsutrustning.

Han har verkat i olika ämbeten i kyrkan, bland annat som rådgivare i ett stavspresidentskap, biskop och president för Japanmissionen Nagoya (2004 – 2007). Han kallades som generalauktoritetssjuttio 2008 och verkade som rådgivare och president för området Asien Nord.