Fyra nya tempel tillkännagivna av president Monson

Tempel ska byggas i Afrika och Sydamerika

Thomas S. Monson, president för Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga tillkännagav att kyrkan planerar att bygga fyra nya tempel: i Harare, Zimbabwe; Quito, Ecuador; Belém, Brasilien; och Lima, Peru (kyrkans andra tempel i den staden). Tillkännagivandet kom under hans tal under söndagens förmiddagsmöte för kyrkans 186:e årliga generalkonferens.

För mindre än en månad sedan nådde kyrkan en milstolpe då det 150:e templet invigdes i centrala Provo den 22 mars 2016. Med de fyra tempel som tillkännagavs i söndags finns det 27 tempel som är tillkännagivna eller under uppförande. Ytterligare fyra tempel renoveras.

För sista dagars heliga är tempel ”Herrens hus” och de heligaste platserna på jorden. Till skillnad från vanliga möteshus, där söndagens gudsdyrkan och veckoaktiviteter äger rum, är tempel öppna under veckan och stängda söndagar.

När sista dagars heliga besöker templet stärks de i sin strävan att följa Jesus Kristus. I templet sammanbinder heliga ceremonier familjer för evigt och förklarar Guds plan för hans barn.

Se filmklipp med tillkännagivandet här (engelska):