Pressmeddelande

Ett vittnesbrd om Kristus

Var och en av oss mste skaffa sig ett eget vittnesbrd om att Jesus r Kristus. Vi kan inte f det av ngon annan. Jag tror att ett vittnesbrd om vr terlsare kommer frn en gudomlig klla som en andlig gva. Som Johannes dparen sade:
Ingen mnniska kan ta emot ngot utan att det ges henne frn himlen.1 Ett sdant himlasnt vittnesbrd ger oss en helig inre frid och styrka trots att vi lever i en vrld av kaos och frestelser. Det ger oss kraft att bli Kristi lrjungar. Som en som har skt ett sdant vittnesbrd, vill jag ter bekrfta den vetskap jag har om att Herren Jesus Kristus r verklig.

Vittnesbrd i Nya testamentet
Alla som gr ansprk p att vara lrjungar knner en srskild uppskattning fr de frsta apostlarnas kallelse och deras vittnesbrd om Herrens gudomlighet. Lt mig brja med Petrus. Ingen hade strre mjlighet att f veta n aposteln Petrus. Hans berttelse r trovrdig han var dr. Petrus sade: Det var inte ngra utstuderade myter vi fljde, nr vi frkunnade fr er vr Herre Jesu Kristi makt och hans ankomst, utan vi var gonvittnen till Jesu majestt.2

I Johannes evangelium kan vi lsa om ngra av de andra apostlarna:

Nsta dag stod Johannes dr igen med tv av sina lrjungar. Nr han sg Jesus komma sade han: Se Guds lamm! ... Andreas, Simon Petrus bror, var en av de tv som hade hrt vad Johannes sade och som hade fljt Jesus. Han fann frst sin bror Simon och sade till honom: Vi har funnit Messias - det betyder Kristus.3

Petrus vittnade ofta om Frlsarens gudomlighet. Vid en tid d mnga av Herrens lrjungar blev missnjda, sade Jesus till de tolv apostlarna: Inte vill vl ocks ni g bort? Simon Petrus svarade honom: Herre, till vem skulle vi g? Du har det eviga livets ord, och vi tror och frstr att du r Guds Helige.4

Kvinnor som levde samtidigt som Frlsaren fick ocks ett vittnesbrd om hans gudomlighet. Jesus kom hem till Marta och Maria fyra dagar efter det att deras bror Lasarus hade dtt. Marta sade till Jesus: Herre, om du hade varit hr, skulle min bror inte ha dtt ... Jesus sade: Din bror skall uppst. Marta svarade: Jag vet att han skall uppst vid uppstndelsen p den yttersta dagen. Jesus sade: Jag r uppstndelsen och livet. Den som tror p mig skall leva om han n dr, och var och en som lever och tror p mig skall aldrig ngonsin d. Tror du detta? Hon svarade: Ja, Herre, jag tror att du r Messias, Guds Son, han som skulle komma till vrlden ... Han [ropade] med hg rst: Lasarus, kom ut! D kom den dde ut, med ftter och hnder inlindade i bindlar och med ansiktet tckt av en duk. Jesus sade till dem: Befria honom och lt honom g. Mnga judar, som hade kommit till Maria och sett vad Jesus gjorde, kom till tro p honom.5 Inget strre vittnesbrd
Vi nrmar oss psken och det finns inget strre vittnesbrd om Jesus Kristus n det vi finner i berttelsen om korsfstelsen och uppstndelsen. Sista veckan av hans liv brjade i den lilla staden Betania, p bortre sidan av Oljeberget frn Jerusalem sett. Frlsaren gick runt toppen av berget och igenom Betfage. Det finns ingen uppteckning om vad som hnde p onsdagen. P torsdagskvllen gjordes frberedelser fr pskhgtiden. Nr stunden var inne, lade han sig till bords, och apostlarna tillsammans med honom ... Och han tog en bgare, tackade Gud och sade: Tag detta och dela mellan er. Ty jag sger er att jag frn denna stund inte skall dricka av vinstockens frukt frrn Guds rike kommer.6 Jesus tillknnagav sedan det frrderi som skulle ske. Han sade: Det r han som fr brdstycket som jag doppar. Och han doppade brdstycket och gav det t Judas, Simon Iskariots son. Nr Judas hade tagit emot brdstycket, for Satan in i honom. Jesus sade d till honom: Gr snart vad du tnker gra. Men ingen av dem som lg till bords frstod, varfr han sade detta till honom.7 Och sedan fljde sakramentet:

Medan de t tog Jesus ett brd, tackade Gud, brt det och gav t dem och sade: Tag, detta r min kropp. Och han tog en bgare, tackade Gud och gav t dem, och de drack alla ur den. Och han sade till dem: Detta r mitt blod, frbundsblodet, som r utgjutet fr mnga.8 Nr de hade sjungit en lovsng gick de till Oljeberget genom Kidrondalen. Nr de kommit fram till Oljebergets frsta sluttning, tog Herren med sig Petrus och Sebedeus bda sner. Han sade till dem: Min sjl r djupt bedrvad, nda till dds. Stanna kvar hr och vaka med mig. Och han gick lite lngre bort, fll ner p ansiktet och bad: Min Fader, om det r mjligt, lt denna kalk g ifrn mig. Men inte som jag vill utan som du vill ... Sedan gick han bort fr andra gngen och bad: Min Fader, om denna kalk inte kan tas ifrn mig, utan jag mste dricka den, s ske din vilja.9 Han kom i svr ngest och bad allt ivrigare, och hans svett blev som blodsdroppar, som fll ner p jorden.10 En mer fullstndig beskrivning ges i Lran och frbunden:
Detta lidande gjorde, att jag, Gud, den strste av alla, skalv av smrta och bldde ur varje por samt led till bde kropp och sjl och nskade, att jag icke skulle f tmma den bittra kalken och rygga.11 Hans lidanden beskrevs ocks som svra och outhrdliga.12

Judas visste var han skulle hitta Frlsaren. Han hade ofta varit dr med lrjungarna. Frlsaren kunde se gruppen av mn och soldater som kom genom porten med lyktor, facklor och vapen. Han kunde hra skramlandet av rustningarna och kanske flja varje steg de tog nr de kom nerfr kullen, gick ver bcken i Kidrondalen och kom in i trdgrden.

Jesus, som visste om allt som skulle hnda honom, gick ut och sade till dem: Vem sker ni? De svarade: Jesus frn Nasaret. Han sade till dem: Jag r. Bland dem stod ocks Judas, han som frrdde honom. Nr Jesus sade till dem: Jag r, vek de tillbaka och fll till marken. [Utan tvekan var de vervldigade av situationen.] n en gng frgade han dem: Vem sker ni? De sade: Jesus frn Nasaret. Jesus svarade: Jag sade er att det r jag. Om det allts r mig ni sker, s lt dessa g! ... Soldaterna med sin beflhavare och judarnas tjnare grep nu Jesus och band honom.13

Jesu rttegngar
Nr Jesus blev utfrgad, svarade han: Jag har talat ppet till vrlden. Jag har alltid undervisat i synagogan och i templet, dr alla judar samlas. I hemlighet har jag inte talat ngonting alls.14 Frhret innan hans rttegng gjordes infr Kajfas och rdet. Om detta frhr r fljande upptecknat: Mnga vittnade falskt mot honom, men deras vittnesml stmde inte verens.15 Och det r inte ovanligt i domstolar. Men Jesus teg. D sade versteprsten till honom: Jag besvr dig vid den levande Guden, att du sger oss om du r Messias, Guds Son.16 Jesus svarade: Jag r. Och ni skall f se Mnniskosonen sitta p Maktens hgra sida och komma bland himlens moln. D rev versteprsten snder sina klder och sade: Behver vi ngra fler vittnen? Ni har hrt hdelsen. Vad anser ni? Alla fann de honom skyldig till dden.17 Den formella rttegngen och domen r upptecknad i korthet. terigen var anklagelsen hdelse. r du Messias, s sg det! Han svarade dem: Om jag sger det, tror ni det inte, och om jag frgar er, svarar ni inte. Men hrefter skall Mnniskosonen sitta p Guds, den Allsmktiges, hgra sida. D frgade alla: r du allts Guds Son? Han svarade dem: Ni sjlva sger att Jag r. De sade: Behver vi ngot mer vittnesml? Vi har sjlva hrt det frn hans egen mun.18 Nr Jesus frst trdde fram infr Pilatus anklagades han fr uppvigling, vilket var en annan anklagelse n tidigare. Pilatus frgade honom: r du judarnas konung? Jesus svarade: Du sger det sjlv.19 "Pilatus sade d till versteprsterna och till folket: Jag finner inget brottsligt hos den hr mannen.20 Drefter togs Jesus till Herodes. Nr Herodes fick se Jesus, blev han mycket glad. Han hade lnge velat trffa honom, eftersom han hade hrt talas om honom, och han hoppades nu f se honom gra ngot tecken.

Herodes stllde rtt mnga frgor till honom, men Jesus svarade inte.

versteprsterna och de skriftlrda stod dr och anklagade honom hftigt.

Herodes och hans soldater bemtte honom med frakt och gjorde narr av honom, och sedan han ltit stta p honom en praktfull drkt, skickade han honom tillbaka till Pilatus.

Den dagen blev Herodes och Pilatus vnner med varandra. Frut hade det rtt fiendskap mellan dem.21

Nr Jesus fr andra gngen trdde fram infr Pilatus, fann den romerska hrfraren ver Judeen ter att Jesus var oskyldig. Sedan piskades och hnades Jesus. De tog av honom klderna och kldde honom i en rd mantel, vred ihop en krona av trne och satte den p hans huvud, och i hans hgra hand satte de en kpp. Sedan bjde de kn infr honom och hnade honom och sade: Leve judarnas konung!22

Jesu korsfstelse
En landsman, Simon frn Cyrene, tvingades att bra korset.23 Vid det hr laget hade man tagit av Jesus den rda manteln och satt p honom hans egna klder. Han leddes till Golgata huvudskalleplatsen fr att korsfstas. Tv tjuvar korsfstes tillsammans med honom, en p den hgra sidan och en p den vnstra. Och ver hans huvud stod fljande anklagelse: Detta r Jesus, judarnas konung.24

Men Jesus sade: Fader, frlt dem, ty de vet inte vad de gr.25 Nr de hade korsfst honom, delade de hans klder mellan sig och kastade lott om dem. Sedan satt de dr och vaktade honom.26 Det var mrkt mellan den sjtte och den nionde timmen. Jesus ropade p arameiska: Eli, Eli, lema sabaktani? Det betyder: Min Gud, min Gud, varfr har du vergivit mig?27 Och Jesus ropade med hg rst: Fader, i dina hnder verlmnar jag min ande. Och nr han hade sagt detta gav han upp andan.28 De romerska soldaterna som stod dr fick ett slags vittnesbrd:
Nr officeren och de som tillsammans med honom bevakade Jesus sg jordbvningen och det som hnde, blev de mycket frskrckta och sade: Denne var verkligen Guds Son.29

Johannes beskriver hur en soldat stack Jesus i sidan med ett spjut, och att soldaterna, nr de upptckte att Jesus redan var dd, inte krossade hans ben som seden var fr att pskynda dendet fre sabbatsdagen.30 Josef frn Arimatea, en av Jesu lrjungar, gick till Pilatus och bad om att f ta hand om Jesu kropp.31 Pilatus gick med p detta. Nikodemus kom ocks och hade med sig omkring hundra pund myrra och aloe.32 Vakter sattes ut vid graven.33

Och se, d blev det en stor jordbvning, ty en Herrens ngel steg ner frn himlen. Han gick fram och rullade bort stenen och satte sig p den. Hans utseende var som blixten, och hans klder var vita som sn. Vakterna skakade av skrck fr honom och blev som dda.34

Jesu uppstndelse
Det var nu sndag. Den judiska sabbaten var slut. Tidigt p morgonen kom Maria frn Magdala, Johanna, Jakobs mor Maria och andra kvinnor till graven. De sg att stenen var bortrullad och att Herren Jesu kropp var borta.

Nr de inte visste vad de skulle tro, se, d stod tv mn i skinande klder framfr dem. Kvinnorna blev frskrckta och bjde ansiktet mot marken, men de bda mnnen sade: Varfr sker ni den levande bland de dda? Han r inte hr, han har uppsttt. Kom ihg vad han sade till er, medan han nnu var i Galileen.35

Kvinnorna skyndade sig d och berttade om allt detta fr de elva apostlarna. Petrus och Johannes kom sjlva och sg att graven var tom. De sg linnebindlarna, och duken som hade tckt hans huvud lg fr sig sjlv, p en srskild plats.36

Jesus uppenbarade sig sedan fr Maria frn Magdala. Jesus sade till henne: Kvinna, varfr grter du? Vem sker du? Hon trodde att det var trdgrdsmstaren och sade till honom: Herre, om det r du som har frt bort honom, s sg mig var du har lagt honom, s att jag kan hmta honom. Jesus sade till henne: Maria. D vnde hon sig om och sade till honom p hebreiska: Rabbuni det betyder lrare. Jesus sade till henne: Rr inte vid mig, ty jag har nnu inte farit upp till Fadern. Men g till mina brder och sg till dem att jag far upp till min Fader och er Fader, till min Gud och er Gud.37

Den uppstndne Jesus visade sig fr de tv lrjungarna p vgen till Emmaus, i Jerusalem fr Simon Petrus och fr de andra tio apostlarna och dem som var med dem.38

I egenskap av srskilt vittne, br jag och beseglar mitt vittnesbrd om dessa hndelser och om Jesu gudomliga kallelse som vr Herre, Frlsare och terlsare. Jag vittnar om att han lever, att han lskar oss och att detta r hans heliga verk. Jag vittnar om att han har det eviga livets ord. Jag vittnar om att hans verk och hans hrlighet att vgabringa oddlighet och evigt liv fr de trofasta och lydiga 39 uppfylls genom denna kyrka.

Slutnotor

  1. Johannes 3:27.
  2. 2 Petrus 1:16.
  3. Johannes 1:3536, 4041.
  4. Johannes 6:6769.
  5. Johannes 11:21, 2327, 4345.
  6. Lukas 22:14, 1718.
  7. Johannes 13:2628.
  8. Markus 14:2224.
  9. Matteus 26:3839, 42.
  10. Lukas 22:44.
  11. L&F 19:18.
  12. L&F 19:15.
  13. Johannes 18:48, 12.
  14. Johannes 18:20.
  15. Markus 14:56.
  16. Matteus 26:63.
  17. Markus 14:6264.
  18. Lukas 22:6771.
  19. Markus 15:2.
  20. Lukas 23:4.
  21. Lukas 23:812.
  22. Matteus 27:2829.
  23. Se Matteus 27:32; Lukas 23:26.
  24. Se Matteus 27:31, 33, 3738.
  25. Lukas 23:34.
  26. Matteus 27:3536.
  27. Matteus 27:46.
  28. Lukas 23:46.
  29. Matteus 27:54.
  30. Se Johannes 19:3136.
  31. Se Matteus 27:5758.
  32. Se Johannes 19:39.
  33. Se Matteus 27:6266.
  34. Matteus 28:24.
  35. Lukas 24:46.
  36. Se Johannes 20:37.
  37. Johannes 20:1517.
  38. Se Lukas 24:1348; Johannes 20:1928.
  39. Se Moses 1:39.

Stilguideanmärkning:Använd kyrkans fullständiga namn när det nämns första gången i artiklar om Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. För mer information om användningen av kyrkans namn, se vår på stilguide nätet. »Stilguide - Om kyrkans namn.