Ledares biografi

Äldste Scott D. Whiting

<p>Äldste Scott D. Whiting</p>
Äldste Scott D. Whiting2024 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.

Tjänande i kyrkan

Äldste Scott D. Whiting inröstades som generalauktoritetssjuttio i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga den 31 mars 2012. Då han kallades verkade han som medlem i de sjuttios femte kvorum i området Nordamerika Väst. Han har verkat som president för området Asien Nord och verkar för närvarande i presidentskapet för området Europa Nord.

Äldste Whiting har verkat i ett flertal ämbeten i kyrkan, bland annat som heltidsmissionär i Japanmissionen Tokyo Nord, äldstekvorumpresident, biskop, Unga mäns president på stavsnivå, högrådsmedlem, stavspresident och områdessjuttio.

Yrkesliv

Äldste Whiting tog kandidatexamen i japanska och doktorsexamen i rättsvetenskap. Han har arbetat som advokat och som verkställande direktör vid olika företag med inriktning på fastighetsinvestering i Hawaii. Äldste Whiting har varit aktivt engagerad i samhällsfrågor och har verkat som medlem i verkställande kommittéerna för både Aloha-rådet och Fjärran Östern-rådet inom Boy Scouts of America och som ordförande för LDS-BSA Relations Committee i Hawaii och Fjärran Östern. Han har också verkat som medlem i verkställande rådgivande kommittén vid Brigham Young University–Hawaii School of Business och i styrelsen för Hawaii Reserves, Inc.

Privatliv

Scott Duane Whiting föddes i Salt Lake City, Utah den 1 april 1961. Han gifte sig med Jeri Olson i april 1984. De har fem barn.