Inblickar

Äldste Pärkkä

Hej, jag heter Emil Pärkkä. Jag kommer från Vasa, Finland. Jag är 20 år gammal och är missionär i Sverige.

Jag tycker om att idrotta. Ända sedan jag var liten har jag hållit på med fotboll, brottning och innebandy. Jag har även testat friidrott, breakdance, squash och gitarr. Men det var till slut brottningen jag valde att satsa på.

Redan som 6-åring började jag tävla i brottning. Jag tävlade i Finland, Sverige och Tyskland. Bästa meriten är ett guld i viktklassen 69kg U18, samt priset för bästa brottare i Finlandsmästerskapen bland 20-25 deltagare.

Efter FM-guldet valde jag att fokusera på skolan. Jag pluggade, gillade att basta, longboarda, lyssna på musik och att gå ut med vänner. Som mormon så dricker jag ju inte alkohol. Mina vänner drack oftast men jag var nykter och hade roligt. Jag hade också många mormonvänner runtom i Finland som jag tyckte om att umgås med.

Samma månad som jag fick mina betyg från studentexamen påbörjade jag min mission. Efter min mission vill jag fortsätta studera och min plan är att studera medicin. Jag känner mig välsignad både inom idrotten och mina studier och är tacksam för detta.

Att åka på mission var en självklarhet eftersom jag har en stark tro på att Gud finns och att alla kan lära känna honom. En viktig del i att vara missionär är att få berätta om Mormons bok. Den ger mig styrka i svåra tider och glädje och framgång i vardagen. Den hjälper mig att vara glad. Jag älskar att vara missionär.