Inblickar

Äldste Murtonen

Hejsan, jag heter Tuomo Murtonen. Jag är 21 år och kommer ifrån Tammerfors i Finland. Jag har 4 syskon, 3 bröder, en syster och underbara föräldrar, jag är mittenbarnet. Så självklart så fanns det mycket energi i vår familj.

När jag växte upp gillade jag att spela och titta på sport, särskilt ishockey och innebandy. Jag var innebandymålvakt under flera år men när jag blev 16 år gick jag istället över till att bli tränare och domare.

Jag studerade idrottsbusiness på gymnasiet, det var en bra utbildning för mig.  I skolan fick jag tillfälle att vara projektledare när vi organiserade en utställning, det var en häftig upplevelse, någonting som jag kanske vill göra igen, men förmodligen kommer jag att plugga HR på högskola eller universitet.

Innan min mission gjorde jag lumpen som korpral. Där lärde jag mig att livet inte alltid är så lätt, att följa regler även när vi inte förstår varför och att hålla fast vid sina värderingar. Men det var kul också och en av höjdpunkterna var att köra stridsvagn. Det var ett år fullt av olika erfarenheter och en bra utbildning för livet.

Jag har varit medlem i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga i hela mitt liv. Även om mina föräldrar inte växte upp i kyrkan har de varit stora exempel för mig och visat mig hur man följer Kristi exempel och hur vi kan vara bra människor och därigenom bli mer lyckliga.

Jag är tacksam för mina föräldrars exempel men det är på grund av mina egna erfarenheter som jag valt att vara medlem i kyrkan. Jag har upplevt Kristus i mitt liv och hur Gud älskar mig personligen, upplevelser som kan vara svåra att förklara men som är så starka att jag inte kan förneka min tro.  Jag vet att Gud finns och det är därför jag är i Sverige så att jag kan dela den glädjen och kunskapen med andra.