Pressmeddelanden

Äldste L Tom Perry

Äldste L. Tom Perry i de tolv apostlarnas kvorum i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga avled i dag klockan 3 (MST). Han blev 92 år gammal (han föddes den 5 augusti 1922).

Äldste Perry ordinerades till apostel i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga i april 1974, efter att ha verkat som assistent till de tolv sedan 1972. Äldste Perry storvuxna person och hans entusiasm och optimism gjorde honom till en kraftfull och populär person bland kyrkans medlemmar världen över.

”Hans värme, vänlighet och det faktum att han verkligen tyckte om människor och tyckte om alla kyrkans medlemmar och uppskattade dem – jag tror att det är det han kommer att bli ihågkommen för”, sa äldste Quentin L. Cook i de tolv apostlarnas kvorum.

Äldste Cook sa att man också kommer att minnas äldste Perrys vittnesbörd om Jesus Kristus. ”Tom Perry vittnade kraftfullt om Jesus Kristus. Han kände Frälsaren, han älskade Frälsaren.”

”Vi måste vara frimodiga när vi pratar om Jesus Kristus”, undervisade äldste Perry under kyrkans generalkonferens i oktober 2011. ”Vi vill att andra ska veta att vi tror att han är den centrala personen i hela den mänskliga historien. Hans liv och lärdomar ligger till grund för Bibeln och de andra böckerna som vi betraktar som helig skrift.”

Liksom apostlarna på Nya testamentets tid, har nutida apostlar kallats att vara särskilda vittnen om Jesus Kristus. Äldste Perry var en av 15 män som tillser den globala kyrkans tillväxt och utveckling, en kyrka som i dag har över 15 miljoner medlemmar.

Äldste Perry talade ofta om religionens betydelse för samhället, om familjen och om att bevara religionsfriheten. Han betonade att den ”grundläggande samvetsfriheten, som finns inbakad i religionsfriheten, ihärdigt måste bevaras och beskyddas”. Han hade ett nära samarbete med ledare i andra trossamfund för att främja religionsfriheten.

”Han var en enkel man och trivdes lika mycket i gemene mans sällskap som med presidenter och styresmän. Han behandlade dem lika och hans förmåga att relatera till och nå ut till dem var helt enkel häpnadsväckande”, sa Lee Perry, äldste Perrys son.

”Jag tror att han kommer att bli ihågkommen som en förkämpe för familjen”, sa Lee Perry. Lowell Tom Perry föddes den 5 augusti 1922 i Logan i Utah, USA, och är son till Leslie Thomas och Nora Sonne Perry. Han var marinsoldat i två år i Stilla havet strax efter andra världskriget.

Äldste Perrys tid i kyrkans tjänst började med en mission till de norra staterna i USA 1942. Sedan verkade han som rådgivare i ett biskopsråd i Lewiston i Idaho, som rådgivare i ett stavspresidentskap i Sacramento i Kalifornien, som högrådsmedlem i New Yorks stav och som president för Bostons stav.

Han tog sin kandidatexamen i ekonomi vid Utah State University 1949 och stannade kvar där för vidare studier. Han arbetade inom detaljhandeln där han verkade som vice VD och finanschef i företag i Idaho, Kalifornien, New York och Massachusetts.

Äldste Cook sa följande om äldste Perrys företagsbakgrund: ”Han var mycket praktisk och mycket saklig, och det har välsignat hela kyrkan. Han var mycket angelägen om att änkans skärv skulle användas sparsamt och att ingenting skulle förspillas, om att det skulle finnas en plan och Äldste Perry föregicks i döden av sin första hustru Virginia Lee, som gav honom två döttrar och en son. Virginia Perry gick bort den 14 december 1974. Han efterlämnar sin hustru Barbara Taylor Dayton, som han gifte sig med 1976.

Kyrkan informerar om begravningen när detaljerna är klara. Det är inte bestämt när vakansen i de tolv apostlarnas kvorum fylls.