8 miljarder namn!

FamilySearch, världens största släktforskningstjänst, har nått en milstolpe och har numera åtta miljarder namn som är sökbara. Det motsvarar nästan jordens nuvarande befolkning, och det är mycket sannolikt att några av dem är släkt med dig. Uppteckningarna kommer från nästan alla länder.

”Det finns folk på alla kontinenter som kan spåra sina förfäder tillbaka till Europa”, säger Torsten Kux, chef för Släkthistoriska avdelningen i Europa, ”och nu har de fler sätt att upptäcka sina förfäder på än någonsin tidigare.”

Men den här milstolpen kunde bara nås ”tack vare ny teknik, samarbeten med andra organisationer och hjälp från nästan en halv miljon volontärer som samarbetar på nätet”.

FamilySearch genealogiska chef, David Rencher, konstaterar att ”för varje ny uppteckning finns det en chans att hitta en länk som saknas i släktträdet. Och det är tillfredsställande för själen.”

Något som Anne Mette Broberg Paulsen själv fick erfara. År 1984 blev hon medlem i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga, en kyrka som lägger stor vikt vid familjen och som tror att den kan bindas samman – eller beseglas – genom löften och ceremonier i tempel. Påföljande år reste Mette 60 mil med sina vänner för att närvara vid öppet hus och invigningen av Stockholms tempel. Det var första gången hon var i ett tempel och det ökade hennes längtan efter att få veta mer om sitt släktarv.

Mette avundades vänner som hade släktuppteckningar från 1400-talet och en kollega som hade praktfulla porträtt av förfäder som hängde i hans hem. Hon visste väldigt lite om sin fars sida av släkten, bara att hans efternamn var Broberg – ett svenskt namn – och att han ursprungligen kom från Grönland. Hon brann av längtan efter att få veta mer om sin släkt. Hon längtade efter att få veta vilka hennes förfäder var, var de kom ifrån, hurdana de var, om hon liknade dem.

Med väldigt lite information att gå på började hon arbetet med att upptäcka sitt arv. Hon lyckades hitta sex generationer Brobergare på Grönland, och sedan inget mer. Enligt arkiven på Grönland föddes hennes förfader i sjätte ledet, Nils Wilhelm Broberg, i Sverige omkring 1741. År 1774 emigrerade han tillsammans med sin hustru och sina fem barn till Grönland, där han dog 1820. Men var i Sverige kom han ifrån?

I flera år försökte Mette hitta Nils födelseort. I augusti 2013, när Mettes son hade åkt för att tjäna som volontärmissionär för kyrkan, blev hon melankolisk. Hon argumenterade med sig själv och sa till slut: Antingen kan du tycka synd om dig själv eller så kan du leta efter Nils Wilhelm Broberg på din laptop. Hon valde det senare.

När hon gjorde en sökning på datorn kände hon plötsligt hur hjärtat började rusa. Hon kunde inte tro sina ögon. Mitt framför näsan på henne, svart på vitt, stod information om Nils Wilhelm Brobergs svenska hem. Det var ofattbart! Hon glömde genast sina sorger och började söka efter sin sedan länge förlorade släkt. Föga anade hon att det bara var toppen av isberget. Med hjälp av en svensk historiker hittade hon många förfäder, varav några var vänner med svenske kung Karl XII. Hennes dröm om att få hitta sitt eget släktträd hade äntligen besannats.

”Med miljontals nya namn och uppteckningar som läggs till i FamilySearch samling varje vecka är det upp till dig att upptäcka mer om din släkt”, säger Torsten Kux.

Vad kan du få reda på om din släkt? Som Mette fick erfara lönar det sig att vara envis. Upptäcktsfärden kan börja genom att du går in på FamilySearch.org, världens största släkthistoriska webbplats, som har över 8 miljarder uppteckningar.