Fem nya tempel tillkännagivna

I sitt tal under första sessionen av den 180:e halvårskonferensen för Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga tillkännagav kyrkans president Thomas S. Monson att kyrkan skulle bygga fem nya tempel. De nya templen ska byggas i Hartford, Connecticut, USA; Indianapolis, Indiana, USA; Tijuana, Mexiko; Urdaneta, Filippinerna samt Lissabon, Portugal.

De nya templen i Portugal, Indiana och Connecticut är de första kyrkan bygger i de områdena. Templet i Urdaneta blir kyrkans tredje i Filippinerna och templet i Tijuana blir det trettonde i Mexiko.

Ytterligare information om de nya templen tillkännages allt eftersom.

För medlemmarna i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga är templen ”Herrens hus”, de heligaste platserna på jorden. Till skillnad från möteshus, där sabbatens gudstjänster och andra aktiviteter under veckorna hålls, är templen öppna under veckorna och stängda på söndagar.

Templens verksamhet förenar familjen för evigt, undervisar om meningen med livet och förklarar Guds frälsningsplan. När sista dagars heliga besöker templen stärks deras vilja att leva efter kristuslika principer, de får en starkare önskan att växa andligen och deras hängivenhet till familjen ökar.

Det finns för närvarande 134 verksamma tempel runt om i världen, sju under byggnation och med dagens tillkännagivande 16 tillkännagivna tempel.