150-årsjubileum i Schweiz

Shaun D Stahle Skribent för Church News

LUZERN, Schweiz --- Ett par som dansade den kvällen på båten medan den färdades runt den fridfulla Vierwaldstättersjön hade knappt hört talas om "Mormonkyrkan".

Medlemmar från hela Schweiz samlas i den berömda konsertsalongen i KKL för en särskild presentation med videokommentarer av president Gordon B Hinckley. "En ensamstående mor som inte är medlem sade att hon kände sig mer hemma i kyrkan än tillsammans med sina vänner.

En domprost i katolska kyrkan hade läst en negativ artikel om kyrkan i lokaltidningen på jubileumsdagen. Den kvällen, efter att ha närvarit vid jubileet, frågade han en journalist från tidningen hur sådana osanningar kunde ha publicerats", sade broder Prohaska.

Före jubileet sammanträffade lokala ledare för kyrkan, däribland Louis Weidmann i Berns stav och äldste Tobler, med presidenten för Schweiz, Pascal Couchepin, vilket var det första besöket hos landets president som en delegation av kyrkans ledare gjort.

Det finns över 7 000 medlemmar i Schweiz i de tre stavarna i Genéve, Bern och Zürich. I sin redogörelse för kyrkans historia nämnde broder Gysler vad en tysk missionär från Hamburg gjort som verkade i Schweiz och hette Georg Mayer.

"Han tappade inte modet, trots att han fick sitta i fängelse i åtta dagar i Zürich. Han bidrog till många dop, däribland Maria Bommelis dop, farmorsmor till äldste Henry B Eyring i de tolvs kvorum", sade han.