Ledares biografi

Äldste Quentin L. Cook

Äldste Quentin L. Cook inröstades som medlem i de tolv apostlarnas kvorum i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga den 6 oktober 2007. Han kallades som generalauktoritet i april 1996 och har verkat inom de sjuttios andra och första kvorum samt presidentskap.

Som sjuttio verkade han i områdespresidentskapet i Filippinerna, som president för områdena Stillahavsöarna och Nordamerika Nordväst och som verkställande chef för missionärsavdelningen.

När han kallades som generalauktoritet var han vice ordförande för Sutter Health System. Innan dess var han direktör och verkställande chef vid Kaliforniens medicinalstyrelse. Dessförinnan var han affärsjurist och delägare i en advokatbyrå i San Francisco-området. Han har varit styrelsemedlem i flera affärsdrivande och andra företag.

Han har verkat i kyrkan som biskop, stavspresident och rådgivare i San Francisco stav och som regionrepresentant och områdessjuttio i området Nordamerika Väst. Som ung man var han missionär i Brittiska missionen.

Han är född i Logan, Utah. Han tog examen i statsvetenskap vid Utah State University, och tog doktorsexamen i juridik vid Stanford University.

Han gifte sig med Mary Gaddie den 30 november 1962. De har tre barn.