Kyrkan tillkännager de första sommarutsändningarna för initiativet ”Det uppväxande släktet” för unga vuxna i Europa

Sommarens första utsändning för ”Det uppväxande släktet” i Europa har tillkännagetts av Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. Den visas på kyrkans officiella facebooksidor i varje land den 24 juli 2020 klockan 19.00 (CEST, UTC +2). Temat för utsändningen är ”Gå och gör gott” och alla ungdomar, heltidsmissionärer och unga vuxna (gifta eller ensamstående) uppmuntras att gå samman och engagera sig i aktiviteter och tjänandeprojekt som kan ge andlig, social, fysisk och intellektuell tillväxt. På grund av den pågående covid-19-pandemin sänds den här första utsändningen på engelska med undertexter på 22 språk.

Utsändningen i juli är den första i en serie av tre utsändningar som sker i sommar och som alla har tagits fram av och riktar sig till det uppväxande släktet. Heltidsmissionärerna som tjänar i Europa inbjuds också att delta. Alla får gärna inbjuda sina vänner, oavsett om dessa är medlemmar i kyrkan eller inte, att titta på utsändningen och engagera sig i att tjäna andra.

Värdparet för sändningen är Irène Kabongo från Belgien och Ben Warner från Storbritannien. Äldste Erich W. Kopischke, som tjänar som andre rådgivare i presidentskapet för området Europa, medverkar som särskild gäst. Äldste Kopischke säger att han hoppas att den här utsändningen kommer att bli startskottet som engagerar hela det uppväxande släktet i att gå ut och göra gott. ”I era personliga ansträngningar att nå ut och tjäna andra blir ni ett verktyg i Herrens händer för att trösta dem som behöver tröstas, för att tjäna dem som behöver en hjälpande hand”, säger han. ”Ni blir ett kraftfullt inflytande för det goda och känslan av syfte och lycka återvänder till era egna hjärtan.”

Irène Kabongo är 27 år gammal och bor just nu i Paris. Hon har tjänat som heltidsmissionär för kyrkan i Nya Zeeland. När hon ombads att vara en av värdarna för evenemanget blev hon ”mycket glad över att se utsändningen och hela initiativet ’Det uppväxande släktet’ för unga vuxna ta form”.

Den andra värden, Ben Warner, är 26 år gammal och bor i Kent i England. Han har varit spansktalande heltidsmissionär i New York. Han tjänar nu i unga vuxnas rådgivande råd för området Europa och har varit engagerad i det här initiativet från första början. Han förklarar att ”utsändningarna har utformats för att återspegla mångfalden i det uppväxande släktet i Europa och för att visa upp inspirerande exempel på genuina och vältaliga unga människor i området som brinner för det de gör”.

Den första utsändningen har bidrag från Tyskland, Grekland, Polen, Spanien och Storbritannien. De som inte kan titta på utsändningen när den har premiär på respektive lands facebooksida (https://www.facebook.com/JesuKristiKyrkaSverige) den 24 juli kan titta på den sparade utsändningen i sin helhet vid ett senare tillfälle.