Webbplatsen FamilySearch

FamilySearch.org är en av de populäraste släktforskningsresurserna i världen. Webbplatsen finansieras av Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga och är kostnadsfri och öppen för allmänheten. Sedan den skapades i maj 1999 har över 150 miljoner personer besökt FamilySearch.org för att lära sig mer om deras släkthistoria.

Uppteckningar på nätet
De som besöker FamilySearch.org kan söka i över en miljon digitala bilder och index över uppteckningar från hela världen. Uppteckningarna består av statliga och kyrkliga uppteckningar av födelse, vigslar och död; folkräkningar; bouppteckningar, jordeböcker, inkallningsorder och så vidare. Miljoner nya uppteckningar läggs upp varje vecka.

Många av uppteckningarna på FamilySearch webbplats är indexerade, vilket gör att det är lätt att söka i dem. Indexen skapas av volontärer. I dagsläget finns det över 125 000 aktiva volontärer runt om i världen som skriver in omkring en miljon namn om dagen. Alla kan hjälpa till med det här arbetet, oavsett ålder, religion eller teknisk bakgrund. Allt man behöver är en dator och en internetuppkoppling. Det kostnadsfria nätprogrammet finns på sju språk.

Släktforskningshjälpmedel
FamilySearch.org har flera resurser som kan hjälpa människor lära sig hur de kan upptäcka sin släkthistoria. FamilySearch Wiki är till exempel ett interaktiv lexikon på internet som handlar om släktforskning. Den webbplatsen innehåller släktforskningshjälpmedel, instruktioner och råd från experter inom FamilySearch, men det är också en plats där alla kan dela med sig av sina kunskaper om släktforskning. Webbplatsens besökare kan söka efter geografiskt område eller ämne för att få tips och idéer om hur de kan få sitt släktträd att växa.

I FamilySearch forum kan man ställa släktforskningsrelaterade frågor direkt på internet som kan besvaras av FamilySearch personal eller någon annan i släktforskningsvärlden.

Det finns kostnadsfria nätkurser på FamilySearch webbplats som en person kan gå igenom när som helst i sitt eget hem.

Klassernas varaktighet och utformning varierar efter ämnet, men de innehåller vanligtvis en videopresentation av den som skapade kursen, en PowerPoint-presentation och ett utdelningsblad. Många av klasserna lärs ut av experter på Släkthistoriska biblioteket i Salt Lake City, men FamilySearch arbetar också ihop med Midwest Genealogy Center i Independence, Missouri.

Korta fakta
Här följer några korta fakta om FamilySearch.org:

• Antal namn i den sökbara databasen: över 1 miljard
  • Antal träffar i genomsnitt per dag: över 10 miljoner